Hærvejen. Et reality check på Danmark

Hærvejen. Mærker af historien

Landkort er fyldt med mærker af historier. Mærker der viser, at her var der en gang for længe siden en borg, et forsvarsværk, en by, en bro, en Hærvej. De ofte sørgelige rester er for det meste akkompagneret af gamle infoskilte, der (hvis du altså kan læse dem) beskriver, hvordan området næsten sikkert så ud. Men for at du kan virkelig kan mærke historien, må du have tid plus en god forestillingsevne. Jeg ønskede at mærke historien, og nu havde jeg tiden til det. 

Læs også: Gendarmstien. At krydse grænsen til fods

Bindeballestien

Dag seks blev på 35 kilometer og var delt op i tre etaper: 1) Bløde bakker af små stier. 2) Bindeballestien. 3) Bjergetape, 10 km på asfalt, uden spurt vel at mærke. Sønderjyllands flade landskab var i den grad bag mig. Det blev en hel dag uden regn og bød på mange smukke naturoplevelser. Vil du nøjes med en bid af Hærvejen, er her et godt sted at starte.

Hærvejen - Bindeballestien

Bindeballestien danner smukke erindringsbilleder. Her var der jernbane fra 1897 til 1957, og således er stien flad. Eventyrlig smuk er den med Vejle Å, der flere steder bugter sig op stien. Det er også en populær rute, især blandt prustende midaldrende mænd på mountainbikes iført stram lycra. Så var det med at lukke øjnene og tænke på lyden af et damplokomotiv i stedet for.

Bindeballestien - Blåtand bro Ravningbroen Ravning station Hærvejen

Den gamle Ravning station er et godt pitstop. Lige ved lavede Harald Blåtand en 700 meter lang bro over Ådalen. På en genopført stump af Ravningbroen stod jeg og blev imponeret over projektet. I stationsbygningen fortælles banens og broens historie med en fin lille udstilling. 

Fra jernbanen til Jelling

Efter at have gået Bindesballestien, der desværre fra grus gik over i asfalt, var det stejlt op af bakke. Som mange andre gange på turen, var der langt til næste shelter og teltplads. Fårup Sø Camping, lidt før Jelling, blev derfor mit overnatningssted. 125 kr. kostede pladsen, hvilket var mere end en senere og bedre campingplads. Derudover kostede brusebad ekstra, og der var kun koldt vand. Til gengæld var udsigten smuk.

Jellinge stenen - Hærvejen Jellinge stenen kongeskibet - HærvejenNæste morgen var gråvejret kommet igen, men det gjorde ikke noget for dagens store oplevelse, Jellinge stenen(e). Det var mit første besøg på stedet, og jeg havde ikke til fulde forstået stedets historiske betydning, ikke mindst hvordan at stedet havde fungeret som magtcentrum. Der var opsat hvide søjler, hvor de beskyttende palisader havde været, så størrelsen af stedet gav i den grad plads til fantasien. Der er også et museum ligeved, men jeg havde et ikke et frisk coronapas og måtte begive mig videre.

Gudenåens udspring og opladning

Gudenåens udspring og opladning

Efter Jelling og til Kollemorten, hvor der er Hærvejshytter, var det igen Sønderjysk fladt.

Hærvejen - skyformation Hærvejen - skyer

Solen fik brændt hul i skyerne, og jeg fik set de smukkeste skyformationer. Ved aftentid ankom jeg til en lille lejet hytte, tæt på Gudenåens udspring.

Næste dag gik turen til Vrads. En af Danmarks bedste oplæsere havde inviteret mig på kaffe. Men først skulle mine power banks og jeg lades op med en god nats søvn og et bad hos Naturcenter Koutrupgård.

Første del: Hærvejen. Tre uger til fods
Anden del: Hærvejen med en omvej
Tredje del: Hærvejen. Et reality check på Danmark

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Hærvejen. Et reality check på Danmark