Elsket af Picasso – Kærlighedens magt på ARKEN

De Befriede på Republique

♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎

Vi er i årstallet 1945. Nej, vi er i årstallet 1943 under krigen. Nej, vi er i 1981. Sådan begynder den geniale tidsrejse af et teaterstykke. Hvor om alting er så udspiller historien sig i København og omegn. Og scenens bagvæg viser gamle fotografier, tidsbilleder og film og altid et årstal, så vi ved, hvor vi nu befinder os på tidens strøm.

‘De Befriede’ er skrevet af, i disse tider allestedsnærværende, Lucas Svensson og som instruktør Egill Pålsson. Dramaet er opbygget som en slags rekonstruktion, vi kender fra politiets opklaringsarbejde. Det betyder, at skuespillerne i stedet for at gå med en cognac og cigar i hænderne selv fortæller, at de har en usynlig cognac og cigar i hænderne – denne effekt er udmærket tænkt og fungerer. En lille dreng er også med og ses kun i skikkelse af en lille uldsweater på en bøjle, der føres af skuespilleren – og det fungerer. Disse besparende kneb betyder dog ikke, der er sparet på en genial scenografi, hvor lys, lyd og billeder er sammensat med præcision.

En dødsliste

En mand findes skudt i en lejlighed i København i 1981 – hvem var han, hvem skød ham og hvorfor? En liste med navne kommer på banen på bagsiden af en gammel vaskekvittering – mon det er en dødsliste? Udarbejdet af hvem og hvorfor? En tidsrejse er i gang, og tidsbilleder og rekonstruktioner med hastige sceneskift og en slags professionel forsamlingshus komedie er i værk. Første halvleg lader forvirringen råde, og lader så mange bolde og ubesvarede spørgsmål dirre i luften, at jeg i pausen måtte spørge min kloge hustru til hjælp, om der var noget, jeg havde misset, hvilket det viste sig, at der ikke var. Derfor var kravet til anden halvleg stort og stikkene skulle trækkes i land – og tro mig – det blev de!

Fire dygtige skuespillere

Johannes Lilleøre og Anders Budde Christensen spiller henholdsvis makkerpar som 80’er strømere og ellers også undslupne danske nazister. Og udover det varetager de mange bredspektrede roller. Lilleøre er også lille skoledreng og Budde er en dansk grundtvigiansk skolelærer, der presses til at undervise selveste Werner Best i dansk.

Signe Egholm Olsen er det kvindelige centrum af en blæksprutte i skuespiller kvartetten, der spiller så mange kvinde- og pigeroller, at de næppe kan remses op. Hun gør sig som handlekraftig og smuk modstandskvinde, husmoder og teenagepige fra 80’erne, hvor sidstnævnte måske mangler lidt afpudsning, men opvejes af at hun også spiller en højtstående naziofficer, vi her ikke vil røbe navnet på, så godt at man falder ned af stolen. Og sluttelig skal fremhæves at damen kan skrige. At skrige er en kunst i sig selv og kræver faktisk øvelse, da stemmelæberne på de fleste af os ofte blokerer for luften, hvis ikke det er et afslappet indøvet skrig. Egholm Olsen får ikke mange friminutter under forestillingen, men lader sin sprudlende og funklende energi få frit løb, og selv hendes stemme er smuk.

Henrik ‘Hvad skal jeg sige’ Lykkegaard, er et kapitel for sig. Som de ovennævnte har han mange skiftende roller. Han spiller den generte 17-årige dreng, og to minutter efter er han en dement gammel socialdemokrat på et plejehjem. Hans talent rækker vidt og hans frisure og hår bliver udsat for lidt af hvert forestillingen igennem, og giver karaktererne personlighed – måske er det slikket helt tilbage i een rolle og få sekunder efter har han strithår i en anden rolle, og så er det igen slikket tilbage og så er det lidt ned i ansigtet med hat på som en bedugget rollefigur. Lykkegaard mestrer også i bedste dilettantkomedie stil at ‘spille over for sig selv’ – sådan i mangel på skuespillere eller fordi én er blevet syg – besidder han to roller på samme tid blot ved at tage en hat af og på. Han bliver også skudt og skal spille død, men blander sig alligevel i løjerne. Henrik ‘Hvornår bliver det sendt’ Lykkegaard skuffer ikke – undskyld fik jeg skrevet vor tids Dirch Passer? Ja, det gjorde jeg vist og til alt held virker min slettetast ikke!

Tag turen til Republique, men husk cykellygterne – der er spærretid

Man bliver godt underholdt under ‘De Befriede’. Lidt historieundervisning kommer også ind. Lidt gys og spænding er på tapetet. Personerne og figurerne kommer ikke ind under huden på én, men det tror jeg heller ikke er meningen. Der spilles så mange roller af de fire skuespillere, at jeg opgav at tælle efter. Man færdes i et univers, vi ofte kender fra Woody Allen, hvor dokumentarisme blandes med komedie og gøgl. Og hele tiden kommer tidsmaskinen og blander sig, og rekonstruktionerne vises endda under tiden i flere mulige varianter. Professionelle skuespillere laver forsamlingshus komik på højt niveau.

Værd at vide

Forestillingen kan ses t.o.m 12. december.

Foto: Karoline Lieberkind

www.osterbroteater.dk

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Elsket af Picasso – Kærlighedens magt på ARKEN