Kunstner Brødre på Nivaagaards Malerisamling

Den anden guldalder på Den Hirschsprungske Samling

Johan Ludvig Lund – Pæredansk, men født på den ‘forkerte’ side af grænsen

♥︎♥︎♥︎♥︎

Den anden guldalder – Den Hirschsprungske Samling

Den Hirschsprungske Samling er som bekendt den ‘lille’ nabo til SMK. Og når man er ‘lille’, kan man tillade sig noget, andre ikke kan. Man kan tillade sig at gå et spadestik dybere, ned i den danske muld. Man kan tillade sig at gå på opdagelse og finkæmme glemmebogen, for eksempelvis Guldaldermalere, der er blevet overset og ligefrem skrevet ud af verdenshistorien.

Læs eller genlæs: Den Hirschsprungske Samling

Med særudstillingen: ‘Den anden guldalder – Johan Ludvig Lund over alle grænser’ bider Hirschsprungske skeer med glemmebogen. Hvem vidste lige, at Christoffer Wilhelm Eckersberg (1783-1853) og Johan Ludvig Lund (1777-1867) var samtidige professorer på Kunstakademiet? Eller, når du sætter dig godt til rette på tilskuerrækkerne på Det Kongelige Teaters Gamle Scene, og betragter det gigantiske Akropolistæppe – er det så lige ophavsmanden til forelægget Johan Lund, der popper op først i pandelappen?

Hvorfor en glemmebog?

Danskeren Johan Ludvig Lund, begik den store fejl at han valgte at blive født i den danske by Kiel. Det skulle senere vise sig, at det ikke var et godt valg. Lund mestrede både dansk, tysk og plattysk og drager allerede i 1796 til sin hovedstad København, hvor han efterfølgende har sit virke, og dertil kommer lange ophold i udlandet som en slags udenlandsdansker på tiden – ikke mindst lange ophold i Rom.

Den opvakte læser har nu bemærket, at Lund dør i 1867 – og kender man bare lidt til Danmarkshistorien ved man, at Danmark taber Hertugdømmerne til det vi i dag kalder Tyskland i 1864. Og det er her glemmebogen viser ansigt – den politiske korrekthed gør ‘naturligvis’, at man pænt og stille og roligt udraderer dette ‘uægte tyskerbarn’ af historiebøgerne efterfølgende. Man kunne da ikke have ‘en tysker’ på den måske endda fremmeste plads i den danske kunsthistorie. Kunne man vel?

Sagen var som skrevet den, at Johan Ludvig Gebhard Lund altså var en dansker født det forkerte sted, og derfor var det mere belejligt efter 1864 at trække Eckersberg ind i rollen som reformator af Kunstakademiet, og lade eftertiden få det indtryk, at Lund ikke eksisterede. Nuvel C. W. Eckersberg, var en stor nøglefigur og intet skal tages fra ham, men Johan Lund var der altså også, og udviskningen af ham var et uretfærdigt fejlgreb. Men der er lige den finesse ved kunstnere, at de ofte, hvis ikke altid, sætter sig spor, og det gjorde Lund. Spor vi i dag kan gå på opdagelse i.

Med Sherlock Holmes på museum

Hovedkvinden og ankermanden bag udstillingen og det bastante katalog med titlen: ‘Den anden guldalder’ er Museumsinspektør Anna Schram Vejlby. På pressevisningen var hendes passionerede og funklende fascination af det tæt ved ubeskrevne blad, Johan Lund svær at skjule. Vejlbys ‘sporjagt’ er i sig selv spændende, og nærmest et helt kapitel for sig. Hun har arbejdet med projektet i over halvandet år, og har både samlet materiale i Tyskland og Italien. Hvis man må kalde en Museumsinspektør for en ‘detektiv i kunsthistorie’, så er det hermed gjort.

Anna Schram Vejlby har hentet hjælp til kataloget og udstillingen fra førende eksperter, og derved også sikret, at udstillingen ikke blot tilsmiler Københavnerne, men også får lov at vandre videre til Ribe Kunstmuseum, Skovgaard Museet og Museum Behnhaus Drägerhaus i Lübeck – sidstnævnte endestation i denne omgang strækker sig altså helt frem til januar 2021.

Hvad er det så Anna Schram Vejlby har gravet frem? Vi vil i det følgende fremhæve blot et par hovedværker, ud af de mange perler.

Et 6-7 kvadratmeter værk både i København og i Rom

Det er sjældent, at et stort værk, der er 5 år undervejs lader sig lave hele to gange. Hvad der er endnu sjældnere er, at værket måler 230 x 303,5 cm. Titlen på dette værk er ‘Pyrrhus og Andromache ved Hektors grav’ (1807-1811), med den brændende Troja i baggrunden.

Det næsten identiske maleri, der er forgængeren til ovenstående værk, er stort set samme motiv, og endda en kende større. Det bliver sendt af sted i 1807, med fragtskibet Hvalfisken fra Rom, og kursen var mod København. Det enorme værk skal til hovedstaden for at bane vejen for Johan Lund, opnå anerkendelse og muligvis kunne komme i betragtning til yderligere anseelse og opgaver på Kunstakademiet. Men ak! Skæbnen ville, at pirater hapsede billedet ved sørøveri! Hvor utroligt det end lyder, dukker bemeldte maleri op næsten 100 år, efter Lunds død og kommer til værdighed i 1961, ved at blive en fast installation i den danske ambassadørs bolig i Rom, hvor det hænger den dag i dag.

To’eren kan ses på Hirschsprungske, og er et venligt udlån fra SMK.

Store Johannes Døber og lille Jesus

Johan Lund blev hyret til at lave mange bibelske motiver, og fik æren af at udsmykke ikke så få altertavler. Ved en mellemkomst af den ansete og rige købmandsfrue, Frederikke Brun (Samtalesalonernes grundlægger), får Johan Lund tjansen med at udsmykke altertavlen i Skt. Petri kirke, hvor den stadig findes.

Da Vor Frue Kirke skulle genopføres efter bombardementerne, var Lund i spil som et muligt bud som kunstner til altertavlen, og han laver da også forskellige udkast, men er ikke hurtig nok på aftrækkeren. Der sker det, at vennen Bertel Thorvaldsen (1770-1844), med sine ‘rundsave’ får gennemført, at alteret blot skal bestå af hans egen Kristus statue. Og sådan blev det.

Bibelkundskab og dens udbredelse, har undertiden haft svære kår, og ikke sjældent ser vi hos mangt en kunstner, at der mangler lidt hist og her i nøjagtighederne. I værket ‘Jomfru Maria med barnet og den lille Johannes’ fra 1831, bemærker vi således, at det lille Jesus-barn kysses af den meget større fætter Johannes, og aldersforskellen er måske lige i overkanten, i betragtning af at Johannes altså kun var 6 måneder ældre end lille fætter Jesus. Til gengæld fortæller Vejlbys grundige research os, at modellerne på motivet er ingen ringere end fru Lund og kunstnerens to sønner.

Besøg vores perle i Østre Anlæg

Vi kan som borgere i Kongeriget være taknemmelige for, at tobakken er på retur, men heldigvis har Den Hirschsprungske Samling overlevet, og er en dygtig bidragsyder til vores folkeoplysning. Størrelsen på Hirschsprung er overskuelig, men fortættet og intim. Man føler nemt, at man kommer på en lille rejse, når man besøger stedet.

Udstillingen, ‘Den anden guldalder’ viser ikke blot Johan Lunds værker, men også adskillige af hans elever, som også var under Eckersbergs hat. Du kan møde Blunck, Sonne, Lundbye, Skovgaard og også kvinden Julie Lütken (1788-1816). Når jeg skriver ‘kvinden’ Julie Lütken er det fordi, kvinder på daværende tidspunkt var forment adgang til mandeverdenen på Kunstakademiet (man var sikkert bange for konkurrencen fra de dygtige kvinder!), og man ved, at både Eckersberg og også Lund var ok med at undervise damerne privat. Lütken er en dygtig maler, men gifter sig ikke med Lund, og desværre omkommer hun i en alder af 28 år, i en trafikulykke – alt dette tynger Johan Lund. Det fremhæves i kataloget, at brevene mellem bekendtskabskredsen af Lund og Julie Lütken fortæller, at vores hovedperson Johan Lund temmelig sikkert ‘var forelsket’ i sin kvindelige elev.

Ja. Hirschsprungske har ikke sprunget over, hvor gærdet var lavest, og de har også frembragt en app: Vizgu, hvor man kan høre endnu mere af den omfattende research. Endelig er der også udarbejdet et righoldigt program med eksempelvis samtalesalon, hvor Anne Sophia Hermansen byder op til dans, og der er også kulturel udflugt til Skt. Petri.

Den Hirschsprungske Samling forvandler glemmebogen til huskebogen!

Særudstillingen kan nydes t.o.m. 12. Januar 2020.

Foto: SMK/PR


Indlægget er skrevet af gæsteskribent: Jesper B. Hillestrøm. Skribent, Forfatter & Foredragsholder.

Se hans andre indlæg på kulturformidleren.dk her…

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Kunstner Brødre på Nivaagaards Malerisamling