Tinariwen i Amager Bio

Elsket af Picasso – Kærlighedens magt på ARKEN

Pablo Picasso, Le Sculpteur, 1931. Olie på krydsfiner. Musée national Picasso-Paris © Succession Picasso / VISDA 2019

♥︎♥︎♥︎♥︎

En masse damer – og lidt Picasso

Pablo Picasso (1881-1973), var glad for damer. Og ARKEN har valgt at vise os blot fem toneangivende kvinder, af de mange mere eller mindre legale damebekendtskaber kunstneren omgærede sig af. Med stort fokus på Picassos damer, guides vi igennem det ene galleri efter det andet, hvor ARKEN også har fundet plads til den kunst Picasso producerede i den givne tidsperiode, med den pågældende kvinde. Og jo, motiverne er også af damer. Runde former, buttede frugter og saftige blade er de sansninger, der fylder lærrederne med indadvendt privatsfære eller med indbydende dekadence.

‘Elsket af Picasso’-udstillingen er flot sat op. Vi finder vældige fotostater af kvinderne. Vi lærer hvilken funktion og plads de indtog for kunstneren, og vi vil i det følgende skabe et kort overblik over disse kvinder, som der gås mere i dybden med på udstillingen.

Pablo Picasso, Portrait de Dora Maar, 1937. Olie og pastel på lærred. Musée national Picasso-Paris © Succession Picasso / VISDA 2019

Pablo Picasso, Portrait de Dora Maar, 1937. Olie og pastel på lærred. Musée national Picasso-Paris © Succession Picasso / VISDA 2019

Fem kvinder med de 5 M’er

Muser, Mæcener, Modeller, Mødre og Mesterkokke

Kvinde et: Olga Khokhlova (1891-1955), er af fornem russisk herkomst og er balletdanser. Hun bliver gift med Picasso i 1918 og i 1921 får de sønnen Paul sammen. Khokhlova er en kvinde med fut i, og hjælper via sit netværk Picasso frem i de forskellige fremtrædende kredse, og i dagbøger kan man se, at deres liv sammen i Paris er præget af regelmæssige leveringer af foie gras, røget ål, vin og øl. Picasso maler hende mange gange, men ud fra hukommelsen og hun sidder sjældent model, hvilket de dog som en ‘happening’ laver fotografiske opsætninger af – med temaet: ‘Olga sidder model’. Pablo er hende utro med ‘Kvinde to’, og en skilsmisse indledes i 1935.

Kvinde to: Marie-Thérèse Walter (1909-77) er en sporty ung pige, der i 1927 er på shoppingtur i Galeries Lafayette, hvor en noget mere moden 45-årig kunstner passer hende op med scorereplikken: ‘Frøken De har et interessant ansigt! Jeg vil gerne lave Dem et portræt – Jeg har en følelse af, at vi ville kunne udrette store ting sammen!’ Picasso går til makronerne med det samme, det til trods at Olga og lille Poul er hans familie hjemme i lejligheden. I 1934 bliver Walter gravid med Picassos datter, der får navnet Maya. Det er under disse omstændigheder, at Pablo møder endnu en elskerinde nemlig kvinde ‘nummer tre’. Interessant nok forbliver Walter og Picasso venner livet i gennem, og sønnen Paul og datteren Maya mødes for første gang i 1944, og udvikler et nært familiært venskab.

Kvinde tre: Dora Maar (1907-97) er en erotisk dame og fotokunstner, som Picasso møder i 1935. Når man betragter hendes kønne feminine ovale ansigt, ligner hun en ren Picasso efter min vurdering. Hendes træk slår tydeligt igennem på mange værker, bl.a. maleriet med det opfindsomme navn: Portræt af Dora Maar fra 1937. Da de møder hinanden sværmer Picasso for digteriet og penslerne får lov at holde kaffepause. Maar sværmer for den forholdsvis nye Surrealisme. Som bekendt bliver hovedværket over dem alle Guernica til, efter nazisternes bombning af den lille spanske by af samme navn den 26. april 1937. Picasso fatter lærred og pensler igen, og laver værket i maj og juni samme år. Dora Maar fotodokumenterer, for mere eller mindre første gang i verdenshistorien, tilblivelsesprocessen af værket. Men nye og yngre kvinder lurer i kulissen og deres forhold ophører totalt i 1946. Selv siger hun efter bruddet med Picasso: ‘Han brugte mig, indtil der intet var tilbage af mig!’. Dora Maar ender dog selv med at være repræsenteret på de mest anerkendte museer i verden og bliver 90 år.

Kvinde fire: Françoise Gilot (f.1921) er en ung kunstnerinde Picasso møder i 1943. Picasso er 62 år og Gilot er 22, og er ikke meget for hans insisterende tilnærmelser, men resultatet bliver dog, at de får deres første barn sønnen Claude i 1947 og i 1949 melder datteren Paloma sin ankomst. Denne lidt skæve kernefamilie opnår stjernestatus i magasiner som Life og Time, og lader sig villigt portrættere. I 1954 flytter Gilot fra Picasso med deres børn. Det huer ikke Picasso og man ved, at han truer gallerister for at de ikke skal repræsentere Gilot og hendes kunst. Françoise udgiver bogen ‘Life with Picasso’ i 1964, og det første år alene sælger den over én million eksemplarer. Personligt har jeg ikke læst bogen, men indholdet var vist ikke efter Picassos pibe, idet han lægger sag an mod udgiverne hele tre gange, og taber dem alle. Picasso bryder herefter alle forbindelser med Gilot, og deres to fælles børn. Den snart 100årige Françoise Gilot bor, arbejder og udstiller i dag i New York.

Kvinde fem: Jacqueline Roque (1927-86) er en kvinde Picasso møder i 1953. Picasso maler hende, og kalder værkerne ‘Madame Z’. De begynder at danne par, med deres hver især bonusbørn. Roque bliver kvinden, der ikke blot bliver malet, men som også begynder at føre tilsyn med den efterhånden omsiggribende store ‘Picasso-administration’. Hele den praktiske suppedas, bliver det hun med snilde tager hånd om. Hun laver mad, er agent, arrangerer udstillinger og fotosessions og står for korrespondancen plus det løse. Parret bliver gift i 1961. Jacqueline Roque bliver til Jacqueline Picasso, og hun udtrykker stor lykke ved dette sammensplejs. Som bekendt dør Picasso i 1973, og Jacqueline kører ‘Picasso-fabrikken’ videre, og begraves ved sin mands side i 1986. Hendes datter af første ægteskab Cathrine Hutin-Blay, planlægger at åbne et museum om Pablo og Jacqueline i Sydfrankrig i 2021.

Pablo Picasso, Nu couché, 1932. Olie på lærred. Musée national Picasso-Paris © Succession Picasso / VISDA 2019

Selvironi og ingen primadonnanykker

Vi bliver beriget med meget mere, end malerier og skulpturer af damer på udstillingen, og lærer f.eks. at i modsætning til mange af sine samtidige og frænder gennem verdenshistorien var primadonnanykker, ikke det kunstneren sloges mest med i sit sind. Ej heller lå tungsindet til den socialistiske kunstner. Picasso var en levemand omend spartansk og kommunistisk, og med en selvironi mange af hans kolleger godt kunne lære noget af – dette ses eksempelvis i hans spøjse selvportrætter.

ARKEN har ved denne satsning givet god plads til damerne, og de værker der knytter sig til dem. Man kan dog savne en mere bred Picasso udstilling med de mange andre motiver og frembringelser, vi også kender Picasso for, men mon ikke det sker en gang i fremtiden?

ARKEN har lavet elektroniske tavler, der viser dagbogsnotater og fotografier fra Picassos gemmer, og man kan bladre i gamle artikler fra tidens sladreblade med Picasso, kunst og damer i centrum. Disse indskannede sider fra Time, Life og Look magasinerne er grafiske mesterværker.

Værd at vide

Udstillingen: Elsket af Picasso – Kærlighedens magt kan ses t.o.m. 23. februar 2020
arken.dk

Foto: Johan Deckmann & © Succession Picasso / VISDA 2019


Indlægget er skrevet af gæsteskribent: Jesper B. Hillestrøm. Skribent, Forfatter & Foredragsholder.
Se hans andre indlæg på kulturformidleren.dk her

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Tinariwen i Amager Bio