#Ferniseringsfredag: Mater, Etage Projects & Galleri Benoni

Hvis dette er et menneske …

Hvis dette er et menneske anmeldelseFoto: Kennet Havgaard/Åsmund Sollihøgda

♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎

Så skulle man opleve det med. Jens Albinus lader sit talent få fri udfoldelse på Husets Teater i forestilling ‘Hvis dette er et menneske’, efter den italienske kemiker Primo Levis øjenvidneroman fra 1947. Vi er ude i en så overbevisende og vedkommende præstation, at jeg spurgte mig selv om jeg drømte eller var vågen. Desværre var vi alle vågne og ikke mindst Albinus, der formidler vanviddet og KZ-lejerens helvede, så tårene triller på en stor voksen mand.

Auschwitz – Birkenau

Og tro nu ikke jeg som anmelder er en årsunge overfor dette emne, og derfor var mere end almindeligt let påvirkelig – snare tværtimod. Emnet er for undertegnede et gennemtravet og velbevandret stykke verdensarv af aller værste skuffe. I midthalvfemserne opholdte jeg mig ikke blot et par timer eller en halv dag i Auschwitz-Birkenau, som Auschwitz-II oprindelig blev kaldt. Nej, opholdet på en reportagetur strakte sig over 3 arbejdsdage fra morgen til aften. Jeg fik stedets odeur ind under neglene og fik uhyrlighederne serveret som tavse vidnesbyrd, til rygsækkens sorte og skamfulde hukommelse af en skidtspand.

Vi har alle hørt og læst om dette helvede, men at besøge lokationerne ved selvsyn er selvsagt noget ganske andet. Jens Albinus er en så virkelighedstro guide i dette djævelske morads, at man helt mister orienteringen, og må minde sig selv om at manden på scenen er skuespiller og blot er fortolker af italieneren Primo Levis livsværk om Auschwitz.

Oversigt over bare lidt af den videreformidling, vi kender fra Anden Verdenskrig

De fleste af os har heldigvis ikke været øjenvidner til den Anden Verdenskrigs pinsler i de mange KZ-Lejre. Vi ved blot at ikke bare Jøder, men og så en række andre forhadte elementer og modstandere af Nazistyret, der af religiøse årsager nægtede at gå på kompromis med deres overbevisning, måtte enten arbejde sig ihjel eller kom direkte i gaskamrene.

Læs eller genlæs her: Sachsenhausen

Som publikum kan vores kendskab til rædslerne måske (som allerede nævnt) ligge i de besøg, vi har aflangt på lokationerne selv. Efter at have set storfilmen ‘Flugten fra Sobibor’, måtte jeg eksempelvis besøge den lokation – hvor der i dag blot er ladet et monument tilbage. Den autentiske film er værd at se, eller gense og er fra 1987 med Rutger Hauer som hovedrolleindehaver.

Holocaust og Schindlers Liste

Mange husker tv serien ‘Holocaust’ fra 1978 hvor James Woods og Meryl Streep besidder store roller. Serien giver et grufuldt kendskab til ugerningerne i nazityskland. I årene 1983-1988 følges serien op af Først ”Europa i flammer” og senere ”Verden i flammer” (Danske titler af ”The Winds of War”). Her følges krigen på tæt hold af flådeofficerer Victor Henry (Robert Mitchum), og Jane Seymour spille en smuk amerikansk Jødinde.

Forfatteren Thomas Keneally udgiver sin murstensroman i 1982 om den forunderlige ‘Schindlers Liste’, som i 1993 filmatiseres med bl.a. Ben Kingsley og Liam Neeson, sidstnævnte som løskøberen Oskar Schindler. Filmen er skudt i s/h og fængsler biografgængeren i over 3 timer, og giver et indgående kendskab til historiske fakta, ikke mindst af personen Oskar Schindler. Efter krigen ender den driftige forretningsmand ulykkeligt nok i konkurser med flere fejlslagne forretningsforetagender, og flasken og dens indhold dominerer. Men shindlerjøderne glemmer aldrig deres frelser, og da han dør i 1974 begraves han på Zions Bjerg i Jerusalem. I tresserne fik han plantet et træ på de retfærdiges allé samme sted.

Oskar Schindler var ikke den eneste noble gentleman, der kunne se vanviddet og gjorde noget ved det. Her vil jeg nævne sådan en som den svensk/finske læge Felix Kersten, der mod sin vilje bliver selveste Heinrich Himmlers livlæge og følgesvend. Kersten nægter at lade sig betale med nazipenge, men efter Himmlers utrættelige insisteren om at ville belønne Kersten for hans enorme dygtighed med at masserer WaffenSS øverste leders tarme, overgiver lægen Felix Kersten sig. Kersten medbringer en liste med KZ-fanger der skal frigives, hver gang han behandler Himmler, som en slags “betaling”. Efterhånden tæller listen i tusindvis af fanger der alle frigives, og Kersten bliver også mellemmand mellem Himmler og Folke Bernadotte.

Se dramaet over historien på youtube.com.

Kersten løskøbte ikke blot en masse jøder, men også de Internationale Bibelstudenter med de lilla trekanter, blev frikøbt i stor målestok.

Formidling på Husets Teater, Halmtorvet.

Ovennævnte er blot et lille udpluk af eksempler på informationer der huskes af mange, og som er tilgængelige. Men at se et levende menneske af kød og blod, i skikkelse af skuespilleren Jens Albinus, stå på en scene i over en time og uden pause formidle verdenshistorie helt nede fra stanken og mudderet gør indtryk. Et eksempel er en passage hvor Albinus fortæller om det lille frirum som fangerne sidst på dagen har for dem selv inden sengetid: ”Her kunne vi sørge og være ulykkelige – med en sorg som frie mennesker!”, er det tørre men sande budskab.

Det er ikke scenografien, der er gjort mest ud af, eller måske er det netop den, der er gennemtænkt og efterprøvet og testet og som kun tæller 4 effekter (tæl selv efter), der gør oplevelsen og Albinus spil så gennemført. Denne mand indlever sig så meget i rollen, at man sine steder tror han ikke spiller skuespil, men at det er ved at rable for ham – hvilket jo bestemt ikke er tilfældet.

Jens Albinus (f.1965) opførte og fortolkede allerede Primo Levis livsværk i 2010 på Det Kongelige Teater, og genopførelsen på Husets Teater er bestemt intet mindre end genial skuespilkunst.

Værd at vide

HVIS DETTE ER ET MENNESKE
Spiller 30. marts – 13. april 2019 + 1. – 15. maj, tir.-fre. kl. 20.00 og lør. kl.
17.00.
Billetter à 150-200 kr./80-130 kr. for unge u. 25 år kan købes via teaterbilletter.dk.
Ved min. 6 unge u.
25 år kun 40 kr. pr. billet.
Der er gratis adgang for årskortholdere i hele spilleperioden.

husetsteater.dk

Yderligere informationer om Holucaust kan findes på sfi.usc.edu. Shoah er det hebraiske ord for Holocaust som betyder ”ligbrænding”. Dette site blev oprettet at Steven Spielberg efter filmen “Schindlers Liste”s tilblivelse.

Indlægget er skrevet af gæsteskribent: Jesper B. Hillestrøm. Skribent, Forfatter & Foredragsholder.
Se hans andre indlæg på kulturformidleren.dk her