Interview med Bo Nicolaisen

Interview med Christian Villum & Kristian Ravn-Ellestad

Hvor lang tid har Platform4 eksisteret, og hvordan startede idéen?

Villum: Det har været siden sommeren 2008. Det vil sige 4½ år.

Ravn-Ellestad: Jonas Westergaard og jeg sad i april 2008 i væksthuset Bretteville og lavede kulturportalen Nitusind.nu. Samtidig snakkede Tonny Thorup fra Aalborg Kommune og Lasse Andersson fra AAU med Enggaard omkring deres tomme bygning i Østre Havn og talte om, at det kunne være fedt at lave et eller andet kulturelt, vækstlag-ildsjælerig halløj på stedet. Dolan Sund Nielsen fra Aalborg Kommune spurgte så os fire, om vi havde nogle idéer.

Vi sagde helt klart ja, og knoklede  sammen med Sofie (der laver Tone) og Villum, en uge for at lave en præsentation for Teknisk Forvaltning i Aalborg Kommune. Og kommunen syntes at idéen var god.

Hvad med midlerne, hvor fik i pengene til at drive huset for?

Villum: Det var meget spinkelt i starten. Vi fik en lille pose penge fra kommunen til at få det skudt i gang. Så det første år var der under 100.000 kr. til at strække ud over de seks-syv måneder stedet havde åbent det år. Vi brugte pengene til at købe noget udstyr, eksempelvis lydanlæg, DJ-pult og projektorer. Det bærende element var en gratis bygning og nogle mennesker i vores lille flok, der gerne vil bruge den. Så begyndte idéerne at blomstre.

Hvordan fik I spredt nyheden i Aalborg om, at Platform4 var åbnet?

Ravn-Ellestad: Vi havde allerede godt fat i byen med ?Chill i Parken? arrangementerne, nitusind.nu og eget netværk. Det var én måde at få ordet ud på gaden. Men vi lavede også strandbaren det først år, hvor vi fik 8 tons sand læsset ud foran bygningen – og det trak mange til.

Villum: Workshops og fester lokker altid. Men vi har ikke haft nogen publikumsstrategi og tænkt på, hvad der måtte være populært. Vi har bare lavet det, vi selv syntes var fedt. Det første år afholdt vi eksempelvis Apart festivalen, som egentlig var en ret niche-orienteret festival for elektronisk musik. Vi fik fat i Albertslund Terror Korps, der gav fuldt hus med 500 mennesker. Så var stedet ligesom banket på plads! Vi har også lavet projekter og arrangementer, hvor der ikke har været en sjæl.
Ravn-Ellestad: Apart var også første gang, at vi indså, at det krævede en organisation.

Hvilke udfordringer oplevede i?

Villum: Når et sted bliver offentligt åbent, stiller det store krav til håndteringen. Når musikken brager, skal der være styr på det. Folk skal kunne købe øl og komme på toilettet – og der skal ikke gå ild i dem, haha.
Der var en masse naturlige udfordringer i forhold til overhovedet at måtte slå dørene op. Brandgodkendelse var et gigantisk tovtrækkeri, når man har til huse i et gammelt pakhus fra 30?erne. Vi måtte eksempelvis hyre en brandmand til Apart festivalen for at imødekomme nogle af de krav, der var til brandgodkendelse.

Ravn-Ellestad: Og så kommer der 25 forskellige kunstnere ind af døren, der skal have lavet lydprøve og scenetjek. Lige pludselig står en masse amatører og skal styre en professionel festival, det var i virkeligheden helt godnat. Eller i hvert fald learning-by-doing i real-time.

Hvordan har Aalborg taget imod Platform4?

Villum: Jeg synes virkelig at Aalborg har taget super godt imod det, og det gælder faktisk både byens borgere, og dem som indholdet appellerer til. Men også i kommunalt regi, hvor man har troet på vores skøre idéer og givet os frie hænder. Det er meget usædvanligt. Der har i det hele taget været en enorm positiv medvilje fra næsten alle sider. Ikke at det er uden problemer at etablere sådan et hus med nye idéer, det er det aldrig, når der er rigtig mange personer involveret i et projekt, men overordnet set ser jeg det som en kæmpe stor flodbølge af velvilje, som vi har redet på. Det er fedt at Platform4 er blevet et sted som folk ønsker, at Aalborg har.

Ravn-Ellestad: Jeg syntes, at jeg i perioden har mærket en mentalitetsforandring også på politisk plan. Ofte kan vi til møder om nye projekter med det offentlige mærke, at der stadig er folk af den gamle skole. For dem er det nogen gange lidt tungt med nye og uprøvede idéer, men de ved godt at det er vigtigt – og jeg tror Platform4 har været med til at underbygge tilliden til ukonventionelle projekter. Og det åbner en masse døre, at man ser vigtigheden af et sted som Platform4.

Det føles også lidt som om vi har ramt et vakuum. Der er mange, som har gået rundt før Platform4 og tænkt: ?Aalborg er større end det her, rummer noget mere?.  Og så kom der denne her kanal, legeplads til fri udfoldelse for byens borgere – hvor man kunne komme og udtrykke sig selv. Den chance er der mange der har grebet gennem årene, og det har jo været med til at forme Platform4 til dét det er i dag.

Villum: Vi har været heldige med at ramme plet med mange af de dartpile, vi har sendt af sted. Og med ?vi? mener jeg hele den store organiske maskine med en masse mennesker i Platform4, der har knoklet bagdelen ud af bukserne på alle planer gennem årene. Et eller andet sted er det uretfærdigt, at vi to sidder her og skal filosofere over hele baduljen, for det er resultatet af virkeligt mange menneskers opsmøgede ærmer og knofedt og idéer.

Engagementet fra byens kreative ildsjæle har gjort, at vi kunne tillade os at være mere ambitiøse. Til Blip Festival lavede jeg et organisationsark med de frivillige, som var involveret henover weekenden for at få alting til at fungere, og det blev næsten til 80 mennesker. Det betyder, at man kan lave events, der er i en klasse med, og kan måle sig med, noget meget mere etableret – og det har gjort at vi har kunnet lave events, som har givet genlyd i Danmark og i udlandet.

Hvilken rolle har Platform4 fået i Aalborgs kulturliv?

Ravn-Ellestad: Det har i hvert fald bidraget til at kultursteder ikke kun er noget mennesker kommer ind i for at  opleve noget, men også at det er mødecentre, hvor man deltager og lærer noget. Fra formidling til mødested! Jeg tror på, at Platform4 er medansvarlig for, at man nu taler om kultur som noget mere inkluderende og udefineret.

Villum: Al respekt for den etablerede kultur, som er vigtig, men jeg tror det er ligeså vigtigt for en by, at der er noget mere. Kultur er mere end et band på en scene eller en film på et lærred; kultur kan være mange ting. Og det fedeste vil være, hvis der kom flere steder som Platform4, blot med andre temaer, som dermed kunne dyrke flere kulturelle communities. Det ville være enormt stærkt for byen. Jeg håber at Platform4 kan inspirere til at flere mennesker tager initiativer, søger penge for at starte noget nyt. Jo mere det sker, jo mere tror jeg byen vinder.

Hvad er det for en organisation I så er kommet frem til, er det blevet som I har ønsket det?

Villum: Ja, det synes jeg. Det ændrer sig jo hele tiden. Projektet har modnet sig meget og nu, hvor vi forlader skuden, så er det der står tilbage jo lige så meget et brand eller et community, som har en identitet. Da projektet startede var det bundet op på meget få hænder, hvor der nu er der rigtig mange, og det betyder, at det buldrer fremad af egen kraft.

Ravn-Ellestad: Det vi snakkede om i tilbage i starten var, at administration og styregruppens vigtigste opgave var at facilitere en ramme, hvori andre kunne komme udefra, bidrage med kreativitet og udleve sine drømme. I starten var det meget vores drømme, som frontløbere, der blev til virkelighed. Det har trukket mange tænder ud at lave de kæmpe arrangementer, men samtidig er vi nu bedre til at forstå rammerne, når ting skal laves og fungere. Løbende har vi således fået mere overskud til at formalisere rammerne og lave PR-gruppe, byggegruppe, cafégruppe m.m.

Nu har I fået bygningen i Karolinelund i tre år, hvordan ser Platform4 ud om fem år, bliver det ved med at bevæge sig rundt i byen?

Ravn-Ellestad: Det tror jeg, det er en del af konceptet – man skal ikke stå stille. Grundkernen i Platform4 er, at der skal ske noget nyt. Platform4 handler ikke om mursten, det handler om mennesker og idéer. Men når jeg tænker på billeder i hovedet af Platform4 som en helhed, så er en stor del af det stadigvæk lejret i Østre Havn, hvor det hele startede.

Villum: Der var rå kraft i betonen. Mange har haft en wow oplevelse i det gamle Platform4, alene på grund af den store hal man trådte ind i. Når den var klædt i høj lyd, badet i lys og med tonsvis af mennesker, så var det lidt en anden verden. Der var sgu lidt Berlin over det med al graffitien og de tomme siloer som backdrop. Det kan man naturligvis ikke genskabe i Karolinelund. Her er rammerne lidt mere gennemsnitlige. Til gengæld er der varme og gulvtæpper, og det vejer også tungt på vægtskålen.

Og det kan jo være, at det tredje sted Platform4 rykker hen, vil ligne det i Østre Havn, hvor man så vil længes tilbage til Karolinelund og tænke tilbage på, hvor dejligt det var at der var varme på om vinteren. Og jeg vil give Kristian ret i at Platform4 handler ikke om mursten, det handler om mennesker og idéer.

Nu forlader I Platform4, er det en naturlig følge af at Platform4 er flyttet?

Villum: Ikke for mig. De fem år er gået hurtigt, og min bevæggrund for at stoppe var, at jeg tænkte, at hvis jeg skal forfølge nogle de andre drømme, jeg har, mens jeg ikke er alt for gammel, så skal jeg selv gøre det nu. Selvom det var en drabelig svær beslutning at tage.

Ravn-Ellestad: Hvis man forestiller sig Platform4 som et levende væsen, har det skiftet ham ved at komme til Karolinelund. Kunstrådsprojektet er slut, der skal søges nye penge. Det er et naturligt sted at stoppe.
Vi har nået et endemål i forhold til det, vi havde i tanke med organisationen, og måske endda gået hen og over-organiseret det. Men det har været en del af eksperimentet at blive ved med at opskalere.

Villum: En ny organisation med færre personer, giver mulighed for et frisk pust. Den nye leder, Bo Nicolaisen, har været med fra starten af som frivillig, er en del af Platform4?s DNA og er dygtig til så mange ting. Vi kunne ikke give Platform4 videre til en bedre person.

Kristian Ravn-Ellestad
Alder: 33
Uddannelse: Bachelor i Samfundsvidenskab + Performance-design (RUC)
Erfaring: Mange års erfaring som kulturel pyroman, kreativ iværksætter og ditto konsulent. Medstifter af Chill i Parken, kulturportalen nitusind.nu og Platform4.

Har tidligere boet, studeret og levet i Spanien, Panama og Norge.

Christian Villum
Alder: 35
Uddannelse/erfaring: Kandidatgrad i Kultur, Kommunikation & Globalisering. Mange års erfaring fra musikbranchen, som iværksætter og som hacktivist & Internet-frihedskæmper. Har tidligere arbejdet, studeret og boet i New York, Chicago og Berlin.

Nuværende beskæftigelse: Arbejder på forskellige projekter, herunder for Open Knowledge Foundation i London/Berlin. Driver også pladeselskabet Uhrlaut.

Interviewet blev bragt i fjerde nummer af [et cetera]

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Interview med Bo Nicolaisen