Tron

Anmeldelse af nyeste udgivelser fra Kiloton & Greenville Massive

I 2010 er der af herboende aalborgensere blevet udgivet to elektroniske album. Det vil sige den officielle vej gennem et pladeselskab. Vi håber der bliver mange flere i 2011. Men de to udgivelser fortjener, naturligvis, en (ekstra) omtale, nu, hvor året går på hæld.

kiloton language lost - kulturformidleren.dk

Kiloton

Kiloton (Mads Weitling) er en kunstner, du ikke har kunnet undgå at lægge mærke til, hvis du har været til diverse events og koncerter på Platform4, han kan vel nærmest kan betragtes som hus-dj. Kilotons debutplade har været ventet med spænding. Og i august skete det så med pladerelease i Biffen. Musikken blev fremført sammen med visuals af MOTORSAW, Plasmarella og Impulskontrolle på biografens store lærred. Jeg var der naturligvis, og du kan læse om det her.

Jeg var meget begejstret over oplevelsen, især fordi, at det tydeligt kom frem, at billedsiden var skabt til musikken og det fantasifuldt og afvekslende. Noget, der ikke er så elementært som det umiddelbart lyder. Besøg blot et vilkårligt museum med moderne installationskunst, så forstår du hvad jeg mener.

Efterfølgende har jeg så downloadet albummet, hvilket kan gøres kvit og frit på Kiloton.dk, og ført musikken over på min Mp3 afspiller. Pladen er velproduceret og med mange smukke overgange fra det ene lydbillede til det andet. Rosværdigt! Men det er ikke et helt nemt bekendtskab, og jeg har endnu ikke formået at høre albummet i et stræk; fra start til slut, men har måttet holde flere pauser undervejs. Det skyldes sikkert, at pladen kræver udelt opmærksomhed, og det er jo i selv glædeligt, da det meste musik ikke forventer noget af den lyttende.

Kiloton sammenlignes ofte med Autechre, og det ligger ligefor. Bandet Autechre, der blev ?kendt? i 90’erne gjorde/gør på samme måde brug af lydsamples, abrupte rytmer og et ofte skrattende lydbillede. Kiloton er blevet dér og har ikke ladet sig påvirke af de sidste års tendenser inden for dansk electronica: Den sfæriske og meget rummelige lyd, som Trentemøller, Lulu Rouge og Mike Sheridan står for. Jeg nævner disse, fordi Kiloton godt kunne bruge lidt inspiration fra sine danske kolleger.

Igennem hele pladen høres den knitrende støj. Som en radio der ikke kan tunes ind på en kanal, og vi når aldrig videre ud, fanger en frekvens, der løfter os fra jorden. Vi svæver kun momentvis, som I sidste del af Recovery Capsule, der (naturligvis) også er mit favoritnummer. Med andre ord: Et crescendo afventes og forventes, men kommer ikke! Og kan det så ikke være ligemeget? Jo, måske! Men jeg savner variationen og en rejse eller bevægelse i albummet.

Heldigvis kan Language Lost også købes i en flot udgave med LP og DVD, indeholdende de visuals, som blev vist i Biffen. Jeg har set DVD’en igen, og den begejstrer stadigvæk. Hvilket gør Language Lost til et værk, der skal ses, høres og opleves.

Værd at vide

Language Lost af Kiloton
Udgivet på: Urlyd

Greenville Massive - The Suburbs EP - kulturformidleren.dk

Greenville Massive

Greenville Massive, bestående af Jesper Zebitz Larsen og Simon Knoesgaard, udgav i december EP’en The Suburbs med hele syv numre. En EP, der sætter dine højtalere og trommehinder på prøve – det er Deep House og skal helst spilles højt. EP’en indeholder, naturligvis, heftige rytmer, men heldigvis mere end det. Flere af numrene besidder også et drømmende og melankolsk touch, og det er ikke svært at finde referencer til Burial.

Det mindst dansable, og efter min mening bedste, nummer er What Wonderfull Place, hvor rytmerne for et stykke tid må vige for en pige, der repræsenterer ECO (Enviromental Child Organisiation) og fremlægger konsekvenserne af forurening og global opvarmning, mens klangstykker falder drypvis, som når Harrison Ford stopper op i Blade Runner for at tage sig en drink – smukt!

Hvis jeg skal komme med kritik, så lider EPen af, at det kan være svært at skelne flere af numrene fra hinanden, når rytmerne buldrer af sted. Men sådan er det ofte jo med House. Og The Suburbs er en fornem og anbefalelsesværdig debut – om du er til Deep House eller ej. Jeg glæder mig til koncerten på Transformator.

EP’en kan købes på nettet og i Shop Treehouse til 80 kr.

Værd at vide

The Suburbs af Greenville Massive