Dansk Graffiti 1984 - 2013

Mouritz/Hørslev Projektet – anden omgang

Samme sted to år tidligere så jeg Mouritz/Hørslev Projektet fremføre deres  andet album ?Blik, Bang Bang?. En ikke helt igennem fantastisk oplevelse, men lovende var det, ikke mindst pga. Lone Hørslev lyrik. Nu var de så igen på Klub Husfred med deres nye og tredje album, som udkommer til april.

På scenen stod ved siden af Lone Hørslev, Mads Mouritz med sin strømtilsatte akustiske guitar, og bag dem var der hele to besatte el-guitarer, udover bas og tromme. Den musikalske besætning gjorde at musikken fra starten af larmede kraftigt udover den 2/3 dele fyldte sal. El-guitarerne fik plads til at vræle løs. Mads sang til og vred sig rundt på scenen, mens Lone fint fulgte med og dansede som en soldat, der marcherede på stedet.

Mouritz/Hørslev Projektet - anden omgang - kulturformidleren.dk

Mellem flere af sangene lagde bandet instrumenterne ned og lod Lone læse op fra hendes digte. Hendes mørke stemme, og rytmen i den måde ordene fremførtes på, gav en lyst til at høre meget mere.

Heldigvis var ikke alle numrene i et højere tempo. Vi fik at høre det nye nummer ?Alting var smukkere?, som  er kommet på Det Elektriske Barometer, og ?Kom kom kom? der var på listen den gang i 2009. Smukke og enkle numre, hvor lyrikken er klar og nærværende, og hvor Mads´ drengede stemme gør numrene intense og smukke.

Det var desværre også lyspunkterne i en ujævn koncert. I stedet for at kræve plads af hinanden for sammen at skabe noget nyt, havde de to igen givet for meget rum til hinanden. Mads med sit band, der sagtens kunne undvære en guitarist, fik lov til at give fuld los, scattede til sidst løs, og lod Lone stå passiv på scenen. Hun fik så lov til at stå alene og læse sine digte op.

Det kan kombineres bedre, hvilket jeg også tænkte for to år siden, men nu kan man vel ikke længere tale om lovende?

Værd at vide

Facebook: facebook.com/MouritzHorslev

1 kommentar

  • Mikkel

    Ganske uenig med anmeldelsen. Synes koncerten var fremragende, skønt anmelder synes at have sat sig den præmis, at Mouritz og Hørslev partout skulle have suppleret hinanden bedre. Nuvel, det kunne de måske, Hørslev sang dog trods alt kor. Men jeg synes jeg på ingen måde det gik ud over det musikalske output. Ej heller den 3. guitarist. De ‘gamle’ klassikere som Jeg Drikker Snaps fik en ny og mere energisk lyd live, hvor de enkle polerede versioner fra Blik Bang Bang var mere distortede. Man kommer trods alt til koncerter for at opleve livenerven, og ikke bare albumversioner af sange.
    “Heldigvis var ikke alle numrene i højere tempo” – Heldigvis var der en god afstemt blanding af ballader og viser med fuld fart på. Denne distinktion mellem tempi markerede Hørslevs digtoplæsning også ganske glimrende.

    Siden  ·  Svar på kommentar

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Dansk Graffiti 1984 - 2013