August Rosenbaum på Klub

På tur Under Indiens Himmel

Ukendt fotograf: Taj Mahal i Agra, set nordfra, 1870erne. Foto: John Falconer

♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎

”Indien er også andet end rice and curry!”

Foran mig på bordet, ligger en indbydende indbundet bog produceret af Strandberg Publishing A/S. Og lad det være sagt med det samme, at bemeldte forlag åbenbart ikke blot ser sig selv som klassens duks på bogmarkedet når det handler og kvalitet, men tilsyneladende går forlaget heller ikke i vejen for ultra pedantisk lækkerhed og finfølelse lige fra grafisk opsætning til færdig indbunden produkt. Et produkt, der ikke bare ser godt ud og ligger godt i hånden, men også fremstår som et sobert indslag til mit skrivebords møblement.

Den grafisk gennemførte bog hedder ‘Under Indiens Himmel – fotografier fra det 19. århundrede’, og er skrevet af  den britiske fotohistoriker Johan Falconer, der i mange år var ansvarlig for British Librarys indiske og orientalske samling. Bogen udgives af Davids Samling der har sat en en særudstilling sammen under kyndig ledelse af museumsinspektørerne Joachim Meyer og Peter Wandel. Bogen har en 50-sider lang og dybdegående intro om fotografiets historie ikke bare i Europa, men hvordan det fandt vej til Indien i midten af 1800-tallet. Resten af bogen er et grundigt katalog over de mange fotos i udstillingen. Mestendels af fotografierne er sepiafarvede.

Indhold og anonym samler

Vi bliver i bogen og på udstillingen præsenteret for fotografiets guldalder, og dens træden barnesko i Indien. Her er det selvsagt dominansen fra det vældige engelske rige der trænger sig på. En række folk fra militærets velstående del, finder den nye opfindelse med sådan at kunne forevige optagelser på forskellig vis spændende, og grundet deres velstand og bevægelsesfrihed i Indien, er de foregangsmænd. En række professionelle fotografer melder sig snart under fanerne, og ser skævt og nedladende på, mens amatørfotograferne boltre sig med det nye medie og slipper godt fra det.

Samuel Bourne: Qutb-komplekset, Delhi, ca. 1864. Foto: John Falconer

Indisk arkitektur og bygningsværker bliver foreviget, og tæller islamiske paladser og moskeer. Denne gestus må verdensborgeren glæde sig over, da mange af disse bygningsværker ikke længere eksisterer i dag. I modsætning hertil bliver Himalaya også udsat for eksponering, og den bjergkæde findes så vidt vides stadig i dag. Endelig var der en stor interesse for folkeliv med slangetæmmere, prinser og maharajaer.

Over 80 fotografier fremviser kataloget og udstillingen, som venligst er udlånt af en hemmelig samler, der har valgt og være anonym.  

Æggehvider og europæisk islæt

I bogen gøres der rede for de mangeartede forskellige kemiske teknikker, som den nyopdagede fotokunst opbød. Jeg vil undgå at gøre mig klog på detaljerne, men i stedet henvise til fagkundskaben i bogen, dog skal en enkelt metode fremhæves.

Felice Beato: Chattar Manzil-paladset i Lucknow med kongen af Oudhs båd udformet som en fisk, 1858. Foto: John Falconer

Usædvanlig mange af de gamle billeder er det man kalder Albuminaftryk. Albumin er noget så hverdagsagtigt som æggehvider. Og har jeg forstået det rigtigt så er disse aftryk forløberen for de flotte glansfulde fotos vi kender i dag. Albuminen gav glød og glans og samtidig skarphed og dybde.

R.K. Brothers: Gruppe af fyrstelige, sandsynligvis fra Bikaner, ca. 1900. Foto: John Falconer

Vi vil her ikke undlade at gøre boglæseren og udstillingsgængeren opmærksom på en lille finurlighed, ved specielt portrætfotografierne. Kig godt efter på dem, og læg mærke til omend den portrætterede person er meget indisk, så er opsætningen omkring objektet iscenesat med et islæt af Europa som krydderi.

Ukendt fotograf: Appah Sahib Augriah, maratha, ca. 1859. Foto: John Falconer

Det kan f.eks. være en skulptur der er med i billedet, som absolut ikke er hjemmehørende orienten. Rent blær og for at vise hvor oplyst og europæiseret man var. Læg også mærke til at ansigtsudtrykkene på de portrætterede personer er lidt stift, men de skulle jo også holde figuren og masken i de 20-25 minutter det tog at få selve eksponeringen i kassen.

På Davids Samling

Davids Samling har en meget favorabel entrépris, der gør at lillemor nemmere kan lokke lillefar med på udstilling, og så er der endda råd til at købe Napoleonshatte med hjem til aftenskaffen, sporten og quizzen.

Donald Horne Macfarlane: Elefanter der bader, 1862. Foto: John Falconer

Man kan også vise sin påskyndelse over Davids Samlingens gunstige entré ved at forevige sin egen dag og tage et eksemplar af ‘Under Indiens Himmel’ fra Strandberg Publishing med hjem til kakkelbordet.

Davids Samling oplever i disse år øget søgning på deres mange forskellige udstillinger, og glæder sig over at nærme sig 70.000 besøgende årligt.

Citat fra bogen der forhåbentlig giver et indblik i bogens grundige detalje:

”….. opstod en fuldstændig glat, spejlblank overflade. Denne plade blev så anbragt i en specialfremstillet kasse og udsat for joddampe. Den resulterende kemiske reaktion afsatte et tyndt lag lysfølsomt sølvjodid på pladen. Efter eksponeringen i kameraet blev denne sarte plade lagt i en anden kasse, hvor billedet blev fremkaldt i dampe af opvarmet kviksølv. Processen afsatte……”  

Særudstillingen kan ses fra 23. november 2018 – 28. april 2019

Davids Samling
Kronprinsessegade 30
1306 København K
Tlf. 33 73 49 49
davidmus.dk

Entré: Gratis.

Bogen: ‘Under Indiens Himmel – fotografier fra det 19. århundrede kan købes hos SAXO.


Indlægget er skrevet af gæsteskribent: Jesper B. Hillestrøm. Skribent, Forfatter & Foredragsholder.
Se hans andre indlæg på kulturformidleren.dk her

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

August Rosenbaum på Klub