Åben min lysning Pipilotti Rist

Stolthed serveret i ydmyghed – Øjebliksbillede af skuespilleren Tom Jensen

Tom Jensen Jeg er sgu min egen nørrebro teater kulturformidleren_dk

Jeg møder Tom Jensen på en café i indre by. Tom Jensen er aktuel på Nørrebro Teater i den nyfortolkede opsætningen af Rifbjergs ‘Jeg er sgu min egen’. Forestillingen handler om at være sit eget livs direktør, og titlen er et citat fra Piet Heins digt fra 1940.

Læs eller genlæs anmeldelsen af Jeg er sgu min egen

Tom Jensen indleder sin karriere i start 90’erne, og har tilstræbt at være sin egen karrieres direktør. Rollerne har været mangeartede lige fra rollen som Prøve-Knud i tv-showet ‘Score Kaj’ til roller på det Kongelige Teater, og de seneste år en hel del ensembleroller på Nørrebro Teater. Som om det ikke var nok har skuespilleren også medvirket og instrueret sommerrevyer. I en årrække i Hjørring og til sommer er det Sønderborg revyen, han genbesøger.

Statsstøttet teater eller sponsorater

På mit klassiske spørgsmål om, hvorvidt at kunst og teater støttes nok af de offentlige midler? Svarer Tom Jensen:

”Man undres over, at de fleste partier taler positivt om kunst og kultur, og enkelte partier ligefrem markedsfører danskheden, når de så samtidig er påpasselige med at skyde midler i puljerne. Kunst er en vigtig stemme i vores kultur. Den definerer, hvem vi er som mennesker og nation – og den er ikke gratis. Hvis det kun er indtægter fra billetsalg, der dikterer dagsordnen, bliver der ikke plads til eksperimenterne. Hvis man søger andre veje, f.eks. via sponsorater og fonde, kan der undertiden ske det, at det er disse støtter der, direkte eller indirekte, får indflydelse og medbestemmelseret på opsætingerne.”

Malerlærred og tenniskamp

Svejk på Nørrebro Teater

Forestillingen: ‘Svejk’. Foto: Nørrebro Teater

I forestillingen Svejk, som blev opsat sidste år på Nørrebro Teater, varetog Tom Jensen hele seks roller. Da hver rolle havde adskillige entrere på scenen, kræver det ikke en høj IQ at regne ud, at der blev skiftet kostumer tæt ved 20 gang under en forestilling. Jeg spurgte hvordan dette ”teater” lader sig gøre? Tom Jensen svarer:

”Ja, det er rigtigt at der bagved scenen er et nøje tilrettelagt program, hvor logistikken skal passe sammen. I mine yngre dage skrev jeg alting ned pedantisk med tidsangivelser o.s.v, men efterhånden har jeg vænnet mig til, at leve mig ind i rytmerne. I stedet for at skrive alting ned, så skriver jeg det mentalt ned, og jeg fungerer faktisk bedst med det.”

Læs eller genlæs anmeldelsen af Svejk

Hvordan en forestilling bliver til?

”En forestilling som ‘Jeg er sgu min egen’, fik jeg allerede kendskab til for tæt ved et år siden. I modsætning til film har man på teatret bedre muligheder for planlægning. Man får ofte rollehæftet i hånden i god tid, og prøverne begynder i reglen syv uger før præmieren. Jeg gør en dyd ud af ikke at forberede mig for meget på rollerne på forhånd. Der sker nemt det, hvis man træner og øver foran spejlet derhjemme, så kan man blive for fastlåst i sine roller på forhånd”

Kan du uddybe det?

”Ja, jeg ser ikke mig selv som ene kunstner foran det store tomme malerlærred, men husker på at vi jo er et helt team af skuespillere, der sammen skal male på det samme lærred. Dertil kommer, at der jo også er en instruktør, der også har en mening om, hvilken retning tingene skal tage. Det er lidt som at spille tennis. Skyder med bolden over i venstre banehalvdel, kan det jo ikke nytte noget, at modspilleren tror at bolden rammer i højre banehalvdel. Har man hjemmefra lagt sig fast på en kladde inde i sit hoved, må man være parat til at skrotte den tid efter anden. Holdet er et team, og skal udvikle forestillingen sammen – herved opnår vi dynamik og pingpong og ikke primadonna selvhøjtidelighed!”

Tom Jensen og Mathilde Passer i Jeg er sgu min egen

Tom Jensen og Mathilde Passer. Foto: Nørrebro Teater

Tom Jensen har gennem årene udmærket sig ved at udvise ydmyghed i samarbejdet med de andre kunstnere, og har samtidig udvist en faglig stolthed over de roller han påtager sig således at selv den mindste rolle, lige meget hvor ubetydelig den er serveres med grundighed og også lune. Dette ses også i ‘Jeg er sgu min egen’, hvor Tom også spiller flere kvinderoller, og komikken blomstre.

Elevatoren sendes ned

”Jeg har selv gennem årene haft faglige mentorer, der har guidet mig. Her kan jeg bl.a. nævne folk som Nis Bank-Mikkelsen og Søren Spanning. Vi, der i dag tilhører den mere modne generation på teatret, må huske på, at det er os der skal sende elevatoren ned til de nye unge talenter, og hjælpe dem op på etagerne med de skrå brædder. Det sker ikke sjældent, at jeg af de yngre skuespiller bliver spurgt til råds, og dette kan jeg kun se som en kvalitet og et ansvar. I nævnte forestilling har Matilde (Passer f. 1993) og undertegnede eksempelvis et fremragende samarbejde, og hun bærer hovedrollen til UG”

En happening og Sønderborg til sommerrevy

”Jeg har i mange år haft kunstnerisk og faglig fornøjelse af at deldage i sommerrevyer, både som skuespiller og instruktør. Det kan godt undre mig, at man i branchen ser lidt ned på dette her med at medvirke i revyer. Mange synes ligesom det ikke er ”fint nok”, men her mener jeg, at man snyder sig selv som kunstner fordi revyscenen netop er stedet, hvor man kan udvikle talentet i mange forskellige retninger, som man så senere kan bruge i film og teater arbejdet” fortæller Tom Jensen.

Jeg spørger til slut om Tom Jensen brænder inde med en anekdote fra sit lange virke? 

”For en del år siden medvirkede jeg i Sønderborg revyen. Leif Maibom var instruktør. Hver aften fik vi skuespillere efter forestillingen blomster, og tit kom der en kasse med vin eller chokolader op på scenen, som gave til Leif Maibom fra forskellige beundre i det lokale miljø. Pakkerne og takkekortene var altid til Leif Maibom og hans indsats. Endelig en aften må Maibom nyde den bet, at der kommer en stor flot pakke op på scenen til Tom Jensen, fra den lokale turistforening, med et flot takkekort, og aften efter sker det samme – her er det skuespilleforbundet der takker. Aftenen efter igen er der en pakke og tak fra selveste Kongehuset! Leif Maibom er meget forundret. Alt samme en lille happening udtænkt af undertegnede til stor morskab for holdet, og Maibom grinte med, da ti-øren endelig faldt.”

Hele april måned spiller Tom Jensen på Nørrebro Teater i stykket ‘Jeg er sgu min egen’. Efterfølgende skal han til sommerrevy i Sønderborg, under ledelse af Jeanne Boel og med den gode Leif Maibom i kulissen.      

Nbt.dk


Indlægget er skrevet af gæsteskribent: Jesper B. Hillestrøm. Skribent, Forfatter & Foredragsholder.
Se hans andre indlæg på kulturformidleren.dk her

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Åben min lysning Pipilotti Rist