At sætte hatten som man vil, eller at sætte den på spil?

William Morris. En Hippie fra ’68

williamxmorrisxxstrawberryxthiefxxjordbaertyvxxx1883

♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎

Nivaagaard Malerisamling ligger i et område med udsigt til det smukke Øresund i Nordsjælland. Man kan sige at det ligge lige mellem vennerne Ordrupgaard og Louisiana. Museet har en bedaget fremtoning der passer godt ind i det hverdagens pusterum som averteringsplaketerne lægger op til. Man kommer i en anden verden på Nivaagaard. En positiv eskapisme, hvor selv deres mangeartede terrazzogulve giver den opmærksomme betragter ideer til det nye badeværelse.

Ud over rododendron parken hænger Nivaagaard også kunst på væggene, hvor også vores kendte guldaldermalere er rigt repræsenteret. Oven i al det, imponeres man over museets velspækkede udbud af kalenderaktiviteter, der spænder fra broderikreds og foredrag af Kim Leine til tegneundervisning for børn og unge, fuglestemmetur, jazz og filmaftener. Flere aktiviteter er gratis andre er til en yderst overkommelig pris. Alt sammen under mottoet: Husk – Kunst skal ses i virkeligheden!

Perler på panden og champagneglasset

12. februar blev der åbnet op for den stort og velanlagte William Morris (1834-1896) udstilling. Museumsdirektør Andrea Rygg Karberg (tidligere ARKEN) byder de hundredvis af fremmødte kunstglade publikummer velkommen. Salene bugner med gæster, opstemthed og perler både på panden og de høje champagneglas. Karberg fortæller at drømmen er gået i opfyldelse, og at vi endelig i Danmark for første gang får en samlet præsentation af manden William Morris skaberiger.

Signe Wenneberg kommer op foran mikrofonen og fortæller om sin passion for dagens og de kommende måneder store samlingspunkt på Nivaagaard. Temaet for den store William Morris udstilling  Al magt til skønheden, bliver understreget. Herefter åbner Wenneberg udstillingen.

Fernisering hos Hippien fra ’68

I de store sale møder vi Hippien fra ’68, altså 1868 vel at mærke. I netop det år udgiver Morris digterværket The Earthly Paradise –  som bliver et af hans mest kendte værker.

Læs bogen gratis på Internet Archive

Morris er en erklæret socialist, der er forud for sin tid. Han kommer fra en velhaverfamilie, men ønsker livet igennem at have fokus på arbejderklassens vanskelige liv, som i England på det tidspunkt også tegnede sig for børnearbejde i den store stil. Han ser industrialiseringen som en fjende med dens skorstene og fabrikker. Han bryder sig ikke om masseproduktionen og dens kapitalistiske gevinstorienterethed. Morris vil gerne tilbage til middelalderen. Som menneske ville vi nok i dag kalde ham alternativ og økologisk. Han brød rammerne, selv dem der lå ligefor, og som oftest er vanskeligst at bryde ud af – eksempelvis var tyende eller kvinder de eneste der måtte befinde sig i et køkken. Dette lod William Morris sig ikke dikterer af og kunne godt vende en bøf på en pande, koge et æg eller udvide med en omelet hvis det skulle være.

I årene fra 1860 til 1865 resider han og fruen på landstedet Red House (Huset er rødt, måske lidt som hans politiske ståsted – Nivaagaard viser en BBC film om huset). Her kaster han sig over selv at dekorer huset. Og møbler skal man da ikke bruge penge på at købe når man selv kan designe og producerer dem. Det er her i Red House at kunstnervenner ofte hænger ud, overnatter og udvikler deres talenter dels med egne midler, men også hjulpet på vej af Morris. Måske ser vi her det vi i 1960’erne senere kalder et Kollektiv.

williamxmorrisxxxjanexmorris

William Morris & Jane Morris

Mange af os kender måske William Morris uden at vide det. Her er det nok hans mønstre til tapeter/gardiner/betræk vi har set i flotte dyre butikker i dag, eller hos mormor og morfar og som endelige også er relanceret af H&M i nyere tid.

Se H&Ms William Morris kollektion

Kunstneren Morris begyndte at fremstille tapet med håndkraft, og tanken var ikke masseproduktion men bæredygtighed, så sjælen kunne komme med. Tapeterne bliver trykt i hånden, og man vises på udstillingen hvordan. Tanken var at menigmand (arbejderen) skulle kunne pryde sit hjem med de smukke tapeter for en overkommelig pris – hjemmet kunne derved give ”Al magt til skønheden”. Helt sådan skulle det på det tidspunkt ikke gå, da den trods alt dyre fremstillingsproces umuliggjorde, at manden på gulvet kunne overraske konen med tapet i hjemmet. Men tanken var der, og senere er vi i vores del af verden kommet efter det – høj som lav handler side om side både i Ilva og Ikea. Og man kan sagtens støde på direktøren for en verdensomspændende medicinalvarer koncern på campingpladsen i shorts og fodslæbere.

William Morris dør i en alder af blot 62 år. Men her har denne ildsjæl ikke formøblet arven væk, men har kastet sige over talløse givtige projekter hvor flere har overlevet helt til vores tid. Tapeterne har vi nævnt. At en mand godt kan smøre en mad selv, har vi nævnt. Hans møbeldesign har vi nævnt. Forfatterskabet med over 40 udgivelser har vi kun her sporadisk berørt. Og så var der også lige dette her med at han satte sig for at oversætte islandske sagaer, og mon ikke også han lavede noget med keramik? Jo, naturligvis  – dekorerede fliser så også dagens lys fra hans hånd. Malerier på glas fik han også presset ind på ordresedlen.

William Morris satte sig spor!

Værd at vide

William Morris: Al magt til skønheden
Kan ses til og med 16. juni 2019

Åbningstider: Tirsdag-Fredag 11-20. Weekenden 11-17.
Mandag lukket.

Entre: 80 kr.
Børn under 18 år: Gratis

Nivaagaard.dk


Indlægget er skrevet af gæsteskribent: Jesper B. Hillestrøm. Skribent, Forfatter & Foredragsholder.
Se hans andre indlæg på kulturformidleren.dk her

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

At sætte hatten som man vil, eller at sætte den på spil?