Reportage fra Ordkraft 2014
Det var så årets Ordkraft. En festival med mange gode arrangementer, en hel del afbrydelser og desværre uden suset, der løftede mig op under Kedelhallens høje loft.
Jeg tyvstartede årets Ordkraft om onsdagen ved at se Oscar Danielson spille på Skråen. En hyggelig svensker, der giver en lyst til at kaste alt fra sig og rejse til Sverige for at leve i en lille hytte i pagt med naturen og langt væk fra civilisationen. Det vil sige indtil tanken rammer en om, at det nok vil blive lidt kedeligt i længden. Således var også koncerten. Oscar Danielson er en fin performer og skriver nogle gode, meget nære tekster. Men numrene var også musikalsk svære at skelne fra hinanden. Og det var ikke til at høre, om han spillede et nyt eller et gammelt nummer, selv når hver enkelt blev introduceret.
Torsdag
Aalborgensiske Frederik Bøgh Bisgaard fortalte om sin bog. “Livet levet nedenfra” handler om de hjemløse, og deres liv. En interessant samtale om en gruppe af mennesker, vi nok ikke altid ser i øjnene, mens de står der med Hus Forbi. Frederik fortalte, at bogen kan være svær at opdrive i en boghandel, da den er udgivet på et lille forlag, men den kan naturligvis købes via nettet.
I Kunsthal Nord læste Asta Olivia Nordenhof op af hendes bog “det nemme og det ensomme”. Jeg havde set frem til oplæsningen. Blandt andet på grund af, hvordan hun i bogen fint får vendt minderne om sin farmor, eller det der føles som minder. Asta Olivia Nordenhof er for øvrigt også blogger og har siden jegheddermitnavnmedversaler.blogspot.dk.
Fredag
Jeg havde planlagt at starte fredagen med at se Morten Kirskov i Nordkrafts Volt sal, hvor han skulle fortælle om sin roman “kapgang”. Det blev imidlertid et meget kort møde, idet brandalarmen gik i gang efter kort efter, og højlydt på dansk og engelsk, vekslende mellem lyden af ord og sirenen, førte os ud af teateret, og ud på parkeringspladsen. Her stod vi så og gisnede om, hvorfor alarmen mon var gået i gang?
Jeg var således i særdeles god tid til næste optrædende, Jesper Langberg, der kl. 14.00 i Skråen skulle fortælle om sin erindringsroman “Ikke et sekund spildt“. Spildt blev imidlertid min tid, idet Jesper Langberg, takket være SAS, trådte ind på scenen en halv time for sent, og det uden at den halve time blev lagt til i den anden ende. De 30 minutter med den folkekære skuespiller var dog det værd. Og da han stoppede sin skuespillerkarriere sidste år, var det nok også sidste chance for at se ham på en scene.
Derefter var det i Biffen for at høre om “Radiodrama – det nye sort”. Manuskriptforfatter, Thomas Bjerregaard Nielsen, og Dorthe Riis Lauridsen fra DR fiktion spillede et afsnit af radio-thrilleren Roadrunner, mens vi sad i den mørke sal og lod dramaet spille for det indre lærred. Det var interessant at få et indblik i mediet og høre om, hvordan det eksempelvis adskiller sig fra film- og tv-produktion.
Så var det Bent Vinn Nielsen i Teater Nordkraft, der skulle ses. Men han var desværre ikke til stede på grund af en øjenoperation. Festivalrådvild valgte jeg den nærmeste sal, hvilket viste sig at være Jens Blendstrup, Frodegruppen 40, der skulle fortælle om sin novellesamling “Luskefisefortællinger”. Det var en morsom og letbenet omgang. Jeg er dog ved at være træt af al den autofiktion, der handler om at være barn i 70- og 80-ernes Danmark, og som dominerer markedet i disse år. Store fortællinger var der heldigvis flere af i resten af årets Ordkraft.
DR Drama var temaet for Ordkrafts sidste to timer om fredagen, der foregik i Kedelhallen. Vi fik både hørt om den dobbelte historie, manuskriptskrivning og set klip fra 1864, efterårets store tv satsning fra DR. Det var fedt med noget baggrundsviden om, hvordan en sådan proces foregår fra idé til tv. Imellem de to timer kom to unge, lokale digterspirer op på scenen, for at læse deres lyrik op. Jeg fik fat i navnet på den ene, Frederik Vigil Hansen.
Lørdag
Klokken 11 var fire ud af de seks romanforfattere, der er nomineret til DRs Romanpris 2014, klar på Kedelhallens scene. Det var især hyggeligt, morsomt at se Erling Jepsen, Sønderjyllands Woody Allen, der aldrig er bange for at tale om sig selv.
Tom Buk-Swienty var også på scenen fredag aften, da han har været konsulent på tv-serien 1864. At hans viden er dyrebar for det historiske drama, forstår man godt. Tom har ikke blot en enorm passion for emnet, men besidder også en imponerende viden. En viden han har gravet frem ved at besøge arkiver, rode i Danske godsers dragkister og rejse verden rundt. Det var også dejligt med Klaus Rothstein som interviewer. Han havde sat sig ind i Toms værker, formåede at stille de rette spørgsmål og lade Tom tale. En gennemgående irritation ved flere af forfattersamtalerne var dårlige interviewere. Jeg forstår godt idéen med, at man sætter bibliotekarer til at tale med forfatteren. Men resultatet var flere afbrydelser af forfatterne og dårligt stillede spørgsmål. Jeg sad flere gange tilbage med oplevelsen af en samtale, der aldrig kom i gang.
Det var heldigvis underordnet med Hassan Preisler, der startede med en 15 minutters oplæsning af hans bog “Brun mands byrde“. Hassan er en forfatter, der skal opleves! Og har du ikke læst bogen, kan jeg anbefale, at du hører den som lydbog, da bogen er indlæst af ham selv.
Samme sted, Biffen Sal B, satte Kaspar Colling Nielsen sig en time senere. Interessen var stor, og salen blev hurtigt fyldt op. Jeg har endnu ikke fået læst “Den Danske Borgerkrig 2018-2024“. Den har umiddelbart virket lidt for fantasifuld blandt andet fordi, at der indgår en talende hund i handlingen. Jeg blev klogere på meningen bag Kaspar Colling Nielsens historie, og vi kom både rundt om fremtidens udfordringer og forklaringsmodeller for holocaust. Den skal jeg snart få læst.
Læs også: Kaspar Colling Nielsens ‘Sidst På Dagen Er Vi Alle Mennesker‘.
Absolut sidste forfatter på årets Ordkraft var kl. 15.00 i Kedelhallen. Jeg skrev tidligere, at jeg er småtræt af autofiktion, der handler om at være barn i 70- og 80-ernes Danmark. Men Anne-Cathrine Riebnitzskys “Forbandede Yngel” er en bog, som hæver sig over mængden. Og så fik vi at vide, at historien om svinemedicinen, der indgår i bogen, var selvoplevet.
Tak for i år
Fjerde år med Ordkraft! Man tager det næsten for givet, at Ordkraft afholdes hvert år. Men det kræver mange kræfter og et velfungerende samarbejde mellem institutioner, aktører og sponsorer at få festivalen op at stå. Så tak for de mange gode oplevelser! – Vi ses den 9. – 11. april 2015!