At sætte hatten som man vil, eller at sætte den på spil?
Piet Hein skrev i 1940 sit gruk om ‘Lille Kat’. Katten var sin egen. Måske var katten i overført betydning ”dansken”, der uanset Nazityskland var sin egen – og det er vi i øvrigt stadigvæk. I 1967 blev Klaus Rifbjergs manuskript filmatiseret i musikalen ‘Jeg er sgu min egen’.
Du husker måske Daimi i denne rapkæftede rolle. Musikken er af Bent Fabricius-Bjerre, også kendt som Bent Fabric pga. hans mange musikalske hits.
Jeg er sgu min egen
Rifbjerg beklædte selv senere rollen som litterær direktør for Gyldendal i årene fra 1984-91. Jeg husker han i interviews blev spurgt om dette her med at være ”direktør” – være den der bestemme osv. Her svarede Rifbjerg altid noget med, at posten som ansat direktør ikke var det vigtigste, men derimod var det langt vigtigere ”at være sit eget livs direktør”. Nørrebro Teater har netop opsat en nyfortolkning af ‘Jeg er sgu min egen’, og forestillingen handler om at være sit eget livs direktør.
En stjernebesætning
Nørrebro Teater byder som altid på en stjernebesætning. Nok engang er Tom Jensen på rollelisten og ligesom beskrevet i anmeldelsen af ‘Svejk’ og også set i f.eks forestillingen ‘KØBENHAVN’, nægter denne mand at levere sjusk. Det er tilsyneladende hans faglige stolthed imod, at udvise slendrian på de skrå brædder. Tommelfingerreglen er, at hvis Tom Jensen har påtaget sig en rolle i en forestilling, kan man altid regne med en god forestilling.
Mathilde Passer (f.1993) spiller unge Annie Jensen. Passer lever fuldt ud op til hvad man forventer af sådan en rolle. Hun udviser ungdommelig sødme og alvor i denne flotte præstation. Hun taber ikke publikum en eneste gang. Og hun skråler ikke, men synger så det batter igennem. Nok sætter hun hatten som hun vil, men min blæste da af i beundring.Marie Askehave er den ”af samfundet udpegede” kontrollant og værge, og hun er en dame med fut i, også selv om hun er klædt på som en mand i sin rolle. Udover det medvirker dygtige Anne Sofie Espersen der blandt andet gør det godt som surmuler barn. Morten Hemmingsen og Nicolai Jansdorf er også på rollelisten og giver den hele armen.
Som om ovenstående stjernebesætning ikke var nok, har man også hyret 4 musikere, der ikke blot leverer musikken, men også beklæder skuespiller roller.
Hvor blev hatten af?
Det er nu over 50 år siden, at Daimi brød med det konforme og det enkle valg mellem livet som kontorist eller hjemmegående. I mellemtiden – hvor “dansken” har sat hatten som den vil – er der sket voldsomme forandringer. Jeg havde håbet at instruktøren, Niclas Bendixen, ville bringe noter af vores samtid ind i forestillingen – det sker (desværre) ikke. Som med tøjet og kulisserne hænger ‘Jeg er sgu min egen’ fast i slut 60érne. Nu har både Jesper Hillestrøm og jeg været inde og se ‘Jeg er sgu min egen’. Han elskede stykket, jeg kedede mig en smule, og derfor sammenlagt fire hjerter. Men enige er vi begge om, at Mathilde Passer er skøn og Tom Jensen er formidabel.
Værd at vide
Spiller fra 28 feb. 2019 t.o.m 28. apr. 2019
nbt.dk