Bornholms Kunstmuseum
Efter en tur til Hammershus Slotsruin tænkte jeg, at det ville være rigtig interessant at besøge øens kunstmuseum. Først og fremmest fordi at naturen og øens væsen – på samme måde som Skagen – har inspireret flere kunstnere. Dernæst fordi at det var et stykke tid siden, at jeg havde besøgt museet, tegnet af arkitekterne Johan Fogh & Per Følner, der blev opført i 1993 og siden udvidet i 2003.
Helligdommen og museumskilden
Kommer du med bussen fra Allinge hedder stoppetstedet ikke Bornholms Kunstmuseum, men i stedet Helligdommen, intet mindre! Stednavet kommer af Helligdomsklipperne, som kyststrækningen ved museet kaldes. Derudover har der ligget en kirke på stedet og ikke mindst udsprang en ferskvandskilde, der blev betragtet som hellig og derfor fik navnet Helligdomskilden. Det er blot et kort resume. Som med resten af Bornholm er historien hele tiden til stede og hemmeligheder fornemmes.
Museumskilden løber fra forhallen i den smalle rende gennem hovedgangen, som skråner nedad mod havet parallelt med de omkringliggende landskab, for at ende i en lille brønd. En fin måde at inddrage stedets historie på. Hovedgangen lyses naturligt op, hvilket i løbet af dagen smukt forandrer rummet med lys og skygge.
Kunstværkerne
Udstillingslokalerne, der ligger på hver deres side af hovedgangen, fører dig kronologisk igennem samlingen.
Det er først med guldaldermalerne – der så et oplagt motiv i Hammershus – at kunstnere udefra rigtig fik syn på Bornholm. Holger Drachmanns: ‘Hammershus i måneskin’ er eventyrligt og et af de malerier, som jeg stod lang tid ved. Historien om Leonora Christina, der blev arresteret af Frederik 3. i København i 1660 og holdt fængslet i 17 måneder på Hammershus er også portrætteret med maleriet: ‘Leonora Christina in Blaataarn’. Blaataarn lå i København, men hun er en af de få (som man kender til) der opholdte sig på Hammershus, og hendes flugt var meget dramatisk. Det kan du blive klogere på i Hammershus Besøgscenter. Lokalerne til særudstillinger var lukket ned, da man forberedte en ny, men det gjorde ikke en forskel for mig. Den faste samling gav mig netop hvad jeg kom efter, og der var flere malerier som jeg havde svært ved at slippe.
Bornholms Kunstmuseum udefra
For enden af hovedgangen kan du gå ud på en træbro, der fører ud til et udsigtspunkt. Udover havet syner de flade græsmarker og træer ikke af meget. Jeg vil se klipper, når jeg besøger Bornholm – sagde turisten.
Den samme anonymitet oplevede jeg, da jeg stod uden for Bornholms Kunstmuseum. Museumsbygningen er udefra hverken køn, grim eller provokerende blot kedelig og lidt for tidstypisk. Skønheden skal sammen med kunsten ses indefra. Ikke destro mindre vil jeg helt klart anbefale dig at besøge museet. Mit syn på Bornholm blev en smule skarpere samtidig med, at min taknemmelighed over at besøge den eventyrlige ø voksede. Mit besøg varede en lille time, hvilket passede helt fint.