En aften med Rytteriet i Tivoli

Den danske seriemorderske nr. 1

Teater Witt & Kopple viser gys på Xenon-Scenen i Kærlighedsbarnet

♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎

‘Kærlighedsbarnet’ handler og den danske seriemorderske number one, som fra 1916 og frem til 1920 myrder langt flere børn end, hvad der kan tælles på fire hænder. Det præcise antal mord kender ingen, og Dagmar Overby, som damen hedder, tager antallet med sig i graven i en alder af 42 år i 1929.

Dagmar Overby

Selv har jeg mit første møde med Dagmar Overby på en våd og kold Kulturnat i 1990’erne. Her vises vi ned i kælderen under Københavns Byret, hvor der i gamle dage var fangehul. Fangehullet benyttes i øvrigt den dag i dag til kriminelle, der venter mellem retssagerne, enten som vidner eller på votering o.s.v. Vi fik historien fortalt og kan næppe tro vores egne ører. Sidenhen, er historien dokumenteret yderligere og DR har bragt adskillige dokumentarfilm, om dette helt igennem tragiske fænomen Dagmar Overby, som sandt nok kvalte børn i hendes varetægt og enten smed dem op på loftet hvor de blev mumificeret af den tørre luft, eller stak dem i kakkelovnen. (Man fandt benstumper i den). Et af børnene ved man blev skyllet ud i toilettet på Assistentens Kirkegaard.

Se Nationalmuseet video: Englemagersken fra Vesterbro

Gys og Psyko-Stemning

Man tænker, at man som hærdet anmelder ikke er til at slå ud, men opsætningen fra Witt & Koppels side levere et rent gys. Og det kan ikke siges at være dårligt, da denne genre som bekendt er en af de vanskeligste at bide skeer med. Især på dansk kan denne psyko-stemning være svær at gengive, og ofte ligger det i vores folkekultur at lave lidt revy over det alvorlige, og joke os ud af det vanskelige. Eller og ofte ser vi især på teatret, at man overdriver grusomhederne, så meget at kæden ryger af. Ingen af delene skete – kæden blev siddende på, og publikum fik serveret den rå og grå historie om barnemordersken, hendes bevæggrunde og de stakkels kvinders bevæggrunde for betale for at bortadopterer deres livs frugt.

Vi ser også Dagmar Overby fremstillet med det menneskelige ansigt, lidt som vi så med Adolf Hitler i filmen ‘Der Untergang’ – vi får mulighed for at gennemtænke hvad der drev denne kvinde til disse grusomheder hun hvirvlede sig selv ind i. Jeg savnede dog kakkelovnen eller kurven til de mumificerede lig på loftet. Resten af scenografien var dog i toptunet ulykkelig stil og godt tænkt. Hele otte skuespillere giver af sig selv i denne timelange forestilling på Xenon scenen.

Læs eller genlæs Xenon. White Trash på første klasse

Denne morbide og autentiske historie, serveres med respekt og æstetisk finesse. Jeg blev rørt! Og det er derfor jeg går i teater!

Værd at vide

Huset i Magstræde
Rådhusstræde 13
1466 København K

teater-huset.dk

Billetpriser 65 kr. / 85 kr.
Forestillingen spiller til og med 13. april 2019

Forestillingen er skabt af Teater Witt & Koppel, som består af Ella Simone Koppel og Klara Sofia Lind Witt. Ella og Klara debuterer som instruktører og dramatikere med forestillingen.

Medvirkende:
Michelle Sarah Timm Heedel
Julie Mejlstrup
Mathias Hjørnholt
Tuva Maria Sørheim Sveum
Jacob Skyggebjerg
Sofie Hvass
Nadia Lyngsø
Camilla Maria Jørgensen


Indlægget er skrevet af gæsteskribent: Jesper B. Hillestrøm. Skribent, Forfatter & Foredragsholder.
Se hans andre indlæg på kulturformidleren.dk her

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

En aften med Rytteriet i Tivoli