Design-minimalismen i dansk-japansk design
Forrige torsdag startede jeg i Kontrapunkt, der har lokaler i centrum af København. Det er ikke en virksomhed jeg normalt besøger, men lige netop denne morgen bød de på to talks om dansk-japansk designtradition inkl. lækker matcha ingefær te. Mums! Det var oplagt at tage afsted, da min interesse for japansk kunst og design bestemt ikke er blevet mindre efter udstillingen ‘Japanomania’ på SMK.
Bo Linnemann
Designguru og medstifter af Kontrapunkt, Bo Linnemann, lagde ud med at fortælle om den oplagte grund til invitationen: I 2017 fejres 150-året for de diplomatiske forbindelser mellem Danmark og Japan.På trods af at jeg kender til japansk kunst og har set og læst mange japanske film og tegneserier, virker landet stadig eksotisk. Det gælder ikke mindst de neon oplyste byer, vilde tv-shows og cosplay. Men der er iflg. Bo Linnemann store ligheder mellem os og dem. Eksempelvis pynter vi ikke unødvendigt vores møbler, og der er en fælles tidløshed i vort design. Det samme gælder vores mentalitet. Både i Japan og i Danmark betragter vi nøjsomhed og besindighed som dyder.
Aya Okamura
Den anden og sidste oplægsholder, Aya Okamura, fortalte om Japan og minimalismens værdier. Det traditionelle Japans kultursyn, hvor naturen og mennesket ikke ses som noget adskilt, men som dele af en større helhed. Jagten på harmoni og balance elementerne imellem samt det at finde sin egen vej og fortsætte ad den.
Fascinationskraften
Det bedste ved begge oplæg var de mange erfaringer fra samarbejdet med japanske de virksomheder – håber en dag selv at kunne opleve det. Eventet var naturligvis tænkt som en del af en PR strategi, men hvad gør det når indholdet var interessant for os, der ikke skal åbne kontor i Japan eller mangler en ny skrifttype.
Jeg har for øvrigt lige hørt Hjernekassen på P1. Udsendelsen handler bl.a. om, hvordan det er som dansker at bo og arbejde i Japan? Virkelig interessant. Lyt til det her.