Eivør til CPH:DOX

Hvordan lyder Færøerne? Hvordan vil det lyde, hvis alle øens dele og de elementer, der både raser om og kærtegner den, transformerede sig til sang. En musiker tager altid noget af det jord, hun eller han er vokset op på, med ud i verden. Jeg har desværre endnu ikke været på Færøerne. Tidligere var det landsmanden Teitur og hans lavmælte skønsange, som jeg forbandt med øen. Nu er det først og fremmest Eivør. Første gang jeg så Eivør var i 2015 i DR Koncerthuset.

Eivør havde netop udgivet sit engelsksprogede album ‘Bridges’. Siden har hun bla. udgivet ‘At the Heart of a Selkie’ skabt i samarbejde med DR Big Band & DR Vokalensemble. Værket bygger på sagnet om sælerne, der kommer op af havet, smider deres ham og bliver til mennesker. En engelsk version af albummet ‘Slør’ udkom i 2017 og i marts i år fik vi livealbummet ‘Live in Tórshavn’.

Bremen og søster

Koncerten fandt sted i Bremen Teater, der bliver brugt som biograf og koncertsal til CPH:DOX. Koncerten var totalt udsolgt og havde været det over en måned inden koncerten. Det var ikke kun dedikerede færinger, der var til stede og gav endnu en dimension til oplevelsen af at være på besøg i et fremmed land. Eivør har nu plantet fødderne i det flade Danmark og af os var der flest. Inden vi skulle opleve Eivør kom hendes lillesøster, Elinborg, ind på scenen i bare fødder og leverede ild-i-pejsen-hygge-musik. Elinborg er sødmefuld, en dygtig sanger og musiker, ingen tvivl om det, men mangler stadig at finde hendes egen stemme. Tankerne på andre bands og musikere stod i kø, heriblandt First Aid Kit, Cat Power og Feist. Det blev i den grad klart, da Eivør trådte ind på scenen.

Eivør

Min hustru, som jeg tog til koncerten med, og jeg deler ikke helt den samme passion, når det gælder musikere og bands. Jeg er temmelig illoyal og hurtigt videre til den næste, men begge elsker vi Eivørs musik og hendes univers ufortrødent. Hun er gennemført som kunstner, får hendes tøj til koncerterne syet og står ikke i vejen for den musik og det udtryk, som hun ønsker at få ud. Det kan måske lyde en smule banalt, men det er det bestemt ikke, når du oplever hende. Det gør også at Eivør opleves stærkest live, som denne aften på Bremen Teater. Hendes stemme kan ikke blot gå dybt, men også ramme de lyseste toner som en fugl og med en kraft, der var hårrejsende imponerende.

Grunden til at jeg kalder hendes kunstner skyldes hendes originalitet. Køen er tom, når jeg skal sammenligne hende med andre. Nuvel, en lille smule Kate Bush, men igen alligevel ikke. Koncerten var en af de sidste på hendes tour, og bandet var sammen med Eivør særdeles tætspillende. I forhold til sidste gang jeg oplevede hende live, var der denne gang væsentlig mere tråd. Ja, Eivør sled i guitarstrengene, så man momentvis kunne tro, at vi i stedet havde entreret en heavymetal koncert. Efter lidt tilvænning var jeg helt med. Det var lidt ala Godspeed You Black Emperor, som jeg forøvrigt også så ifm. CPH:DOX. Og så er Eivør jo det sødeste. Igennem hele koncerten henvendte hun sig til os.

CPH:DOX

Koncerten var som nævnt en del af CPH:DOX, der byder på flere events og koncerter t.o.m. 31. marts. Eivørs musik er i sig selv cinematisk – hun har bla. lavet musik til TV serien ‘The Last Kingdom’, som du kan se på Netflix. Til koncerten var der også lavet fine visuals på lærredet bagved. De var ikke i sig selv nødvendige, men overtog ikke fokus fra bandet – det er i sig selv en præstation for videoscenografi.  Jeg ser frem til en dag at besøge Færøerne. Måske det vil fjerne det drømmeagtige skær over øerne, som Eivør maner frem til hendes koncerter? Måske det vil føre flere ekstra dimensioner til min oplevelse? Uanset hvad blev jeg bestemt ikke mindre fan af at gense hende live.

Værd at vide

eivor.com