Faaborg Museum – En arkitektonisk perle og kunstskat på Fyn

Længe har jeg ønsket at besøge Faaborg Museum – ikke på grund af et indgående kendskab til dets kunstsamling, men fordi jeg gentagne gange har set det fremhævet i arkitekturbøger og kunstguides, især med billeder af museets stifter og hoveddonor.

Museets oprindelse og arkitektur

Faaborg Museum blev grundlagt i 1910 af konservesfabrikant (dog ikke gullaschbaron) Mads Rasmussen, der, ud over sin succesrige virksomhed, var passioneret omkring kunst og ønskede at fremme de fynske malere. Han var en stor kunstmæcen og ville skabe et sted dedikeret til denne gruppe kunstnere fra begyndelsen af det 20. århundrede, som var kendt for deres skildringer af det fynske landskab og hverdagsliv.

Arkitekten Carl Petersen fik til opgave at tegne bygningen, og museet står i dag som et af de fineste eksempler på dansk nyklassicisme. Det har modtaget flere anerkendelser for sin arkitektur, herunder Europa Nostra-prisen for bevaring af kulturarv.

En rejse gennem Faaborg Museum

Turen til Faaborg er ikke nem med offentlig transport fra København, så jeg var glad for at blive kørt dertil af en god ven. Museet overgik mine forventninger med sin harmoniske arkitektur, de smukke farvesammensætninger og det naturlige lys, der elegant fremhæver værkerne. Særligt i de store oplyste sale spiller lyset en væsentlig rolle; det falder ind gennem de skrånende vinduer og skaber et spil mellem skygger og farver, som giver kunstværkerne dybde og liv. 

Inspirationen fra Thorvaldsens Museum er tydelig, men hvor Thorvaldsens Museum ligger i hovedstadens travle omgivelser nær Christiansborg, ligger Faaborg Museum omgivet af sin egen park. Parken skråner nedad, ligesom museets gange, hvor små udstillingsrum fører videre til større, oplyste sale med Kai Nielsens figurer og et smukt, kinesisk inspireret gult værelse.

Museet er ikke stort, men det rummer flere arkitektoniske overraskelser. En lille indgang leder ind til et stort rum, og et vinduesparti er designet til at skråne, sikkert for at optimere lysets indfald. Farvevalgene er dristige, særligt det blå rum med en hvælving som en katedral, hvor midten præges af museets stifter og hoveddonor.

Samlingen og et særligt værk

Samlingen er som nævnt domineret af de fynske malere. Ud over Johannes Larsens maleri Pløjemanden var der ikke nogen af malerierne, der satte sig i mig. Maleriet fascinerede mig med sin realistiske skildring af bondens hårde arbejde og det fynske landskab, hvor de jordnære toner og det bløde lys skaber en stemning af ro og fordybelse. Men først og fremmest bondens bevægelse, og de linjer det trækker, som gør at maleriet opleves som moderne. 

Faaborg Museum har, udover malerier, skitser og akvareller, flere skulpturer af billedhugger Kai Nielsen (1882-1924), hvis værker også har en central plads på Faaborg Museum. Hans skulpturer udstråler en kraftfuld elegance, og du har sikkert allerede mødt hans mest kendte værk, Vandmoderen, som tager imod Glyptotekets gæster fra sit bassin i Vinterhaven.

Læs også Rudolph Tegners Museum.

Faaborg Museum har fortjent sin anerkendelse, og jeg vil meget gerne besøge det igen, især på en solskinsdag, hvor lyset giver værkerne en helt særlig glød. Museet er ikke blot en arkitektonisk perle, men også et vidnesbyrd om den fynske kunsts betydning. Det er en oplevelse, der fortjener at blive delt, og jeg kan kun opfordre andre til at tage turen og lade sig inspirere af dette unikke sted.

Værd at vide

Grønnegade 75, 5600 Faaborg
faaborgmuseum.dk
Løbende udstillinger