Hvordan klarer de danske teatre sig på YouTube?
Video bliver alle steder i kommunikationsland udpeget til at blive en af de store digitale trends i 2017. Dvs. vokse endnu mere. Rigtig mange danske teatre har en YouTube kanal. Det gælder alt fra de store nationale (Det Kongelige Teater), over de regionale (Aalborg Teater) til de mindre teater, eksempelvis Sort/Hvid. Videoerne kan deles op i to:
- Ren reklame for kommende forestillinger
- Bag om scenen videoer. Klip fra prøver og interviews med skuespillere og scenefolk, der fortæller om stykket og deres rolle
Det er stadig dyrt at lave gode videoprodukter. Det gør ikke så meget, når det gælder interviews. Men reklamefilmene ligner ofte trailere til en lavbudget film. Samtidig er det jo netop ikke en film, som man reklamerer for.
YouTube i mørket
Ift. antallet af besøgende, som forestillingerne kan tiltrække, er antallet af visninger lille. Der er selvfølgelig undtagelser bl.a. Det Ny Teater. Kendisfaktoren skal i denne sammenhæng heller ikke underkendes. Mere slående er antallet af kommentarer – hvis overhovedet nogen – på videoerne. De fleste bliver delt på teatrenes Facebook side, men YouTube er jo i sig selv et socialt medie! En af grundene er, at selv om videoerne er lavet med brugerne i tanke er de ikke dialogbaserede. Vi bliver ikke opfordret til at engagere os, og derved skabes der naturligvis heller ikke den vigtige relation. Ja, det er som om vi sidder i teatermørket.
Se mod Svendborg
Som det plejer at være, skal man bevæge sig til provinsen for at finde nyt. Baggårdteatret i Svendborg har lavet Bagtanker. Teaterchef Jakob Bjerregaard Engmann introducerer fra starten sig selv og målgruppen: De folk der går derude, og som vi ved vil elske teatret ligeså meget som os selv, men bare ikke ved det endnu.
Det er en bag om scenen video – vi skal møde folk, der har relationer til teatret – men det er bevidst ungt og friskt lavet, og er tydeligvis, ja, henvendt til den yngre målgruppe. Tempoet og rytmen er skruet i vejret, så videoerne ikke føles som et pauseprogram på Dk4. Selvom videoen tager 4:31 har jeg lyst til at se den til ende. M.a.o. den passer netop til YouTube. 400 visninger på en uge er ikke imponerende, men vlogging er som blogging et langt sejt træk.
Top at der i slutningen af videoen henvises til Baggårdteatrets andre sociale medier. Det bør være et must hos alle teatre. Startsiden og teksten skal der stadig arbejdes med, hvis Baggårdteatret ønsker aktivitet i kommentarfeltet. – Skru op for energien i teksten, ned for det beskrivende. Har man brug for inspiration, er det blot at besøge de i den unge målgruppen, som allerede vader i succes.