Interview med musikeren Vibeke Falden
Du udgav dit debutalbum i fora?ret hvordan vil du beskrive dit 2011?
For det første har jeg en enorm kassekredit. Som min bankdame sagde: ?Vi ha?ber jo, at du kommer til at leve af det en gang? Siger Vibeke og griner. Men næste a?r sa? satser jeg pa?, at jeg fa?r en indtægt fra KODA. Og jeg har spillet mange koncerter i ind og udland blandt andet i Tyskland, hvor jeg i februar spillede til en Lady Fest for 200 mennesker. Det var vildt fedt og gjorde, at jeg fik en masse jobs efter det, blandt andet i Berlin.
Herhjemme har jeg spillet til Alive og Støj festival ikke sa? meget i København, men det ha?ber jeg at jeg kommer til næste a?r. Jeg har fokuseret pa? at spille sa? mange jobs som muligt, og har nok spillet i alt 50 koncerter na?r a?ret slutter. Det syntes jeg selv er meget pænt, da jeg selv har booket de fleste jobs. Og sa? har jeg solgt lidt plader, meget lidt…
Du har før været med i Junkyard Produktion?
Jo, men det var noget jeg blev spurgt om. Det var Rasmus Allins projekt, og det ændrede meget karakter, mens jeg var i det, og det var faktisk derfor jeg endte med at ga? ud af. Da det var forskelligt, fra den identitet jeg selv følte, jeg havde som sanger. Jeg har været med til at skrive numre pa? den første plade blandt andet ?Sister Let him go?.
Da du udgav dit debutalbum, var dine forventninger sa?, at du ville sælge en masse albums?
Overhovedet ikke. Den første single blev testet pa? DR P3 og afvist. Den anden single, ?Skynd dig?, kom pa? DR P4 med det samme. Jeg havde en forestilling om, at jeg var for fin til P4, men det er noget fis, for den er faktisk blevet spillet ret meget pa? P4. Det syntes jeg er fedt!
Men jeg vil sige, at mit udgangspunkt for pladen var, at den skulle være et eksperiment. Jeg har aldrig før udgivet noget i mit eget navn, og jeg ville gerne have nogle erfaringer. Det syntes jeg ogsa?, jeg har fa?et en masse af.
Pladen fik blandede anmeldelser
De der anmeldere har sa? travlt med at sammenligne musikken med noget andet.
Er det svært at finde ud af i hvilken musikalsk retning, du vil bevæge den hen i?
Jeg har prøvet mange forskellige stilarter i mit musikalske virke. Sa? det er nok det, der er mit problem, at jeg har shoppet rundt i mellem genrer for tit. Men pladen var som udgangspunkt ikke tænkt som homogen. Jeg tænkte faktisk overhovedet ikke over det. Jeg fik bare ikke skrevet det i pressemeddelelsen, og det er ogsa? en af de erfaringer, jeg har draget mig. Hvis jeg havde skrevet det, var pladen ma?ske blevet anderledes modtaget.
Men jeg lærte meget undervejs i indspilningerne, og syntes at jeg pa? det sidste nummer ?Bla?? lykkedes med at arrangere et nummer, sa? det lød godt. Men jeg skal til at lave en ny plade, og den i hvert fald planlagt mere homogent. Jeg vil ogsa? prøve at se, om jeg kan finde en ekstern producer, der kan holde noget snor i det.
Er du en laptop musiker?
Nej, det er jeg ikke! Jeg er primært sangskriver og sanger funderet pa? en elektronisk platform. En sanger med helt vildt meget grej. Alt mit materiale er meget melodisk funderet.
Du leger med sproget i dine tekster? Er det ikke svært at undga?, at tippe over i det banale?
Jeg har tidligere lavet meget tekstligt gennemarbejdede sange, eksempelvis en der hedder ?The Rabbit Slaughteress Monologue?, baseret pa? en Michael Moore dokumentar, og det ville jeg ikke pa? denne plade. En sang som ?Søvnløse nætter? har kun 4 sætninger, men handler om noget meget alvorligt og der ligger noget under pa? alle sangene, ma?ske lige nær pa? den første ? Dykker Ned?. Men selvom den virker barnlig, sa? handler den faktisk ogsa? om noget. Den handler om at lægge planer og drømme drømme. Men ma?ske er det for indforsta?et. Det er ogsa? en proces, for jeg har ikke skrevet pa? dansk før, og jeg har fundet ud af, hvor mange fantastiske ord, der findes pa? dansk.
Hvordan tænker du dig selv som musiker? Mainstream eller kunstner med stort K?
Jeg tror aldrig, jeg bliver mainstream, men jeg vil gerne lave noget musik, som har en høj kvalitet og na?r ud til et bredt publikum. Men jeg kunne aldrig lave noget som Tina Dikow, selvom jeg har stor respekt for hende. Men igen, da pladen var tænkt som et eksperiment, ville jeg give mig lov til præcis det jeg har lyst til. Det har jeg gjort, og jeg kan sagtens se at pladen er rodet. Men det har jeg tænkt mig at lave om pa?. Og sa? har jeg fundet ud af, at min musik appellerer til ma?lgrupper jeg ikke havde forestillet mig.
Du optræder med band i aften (den 04.11 pa? Kul Nordkraft), hvordan er det bevæge sig fra solo til band?
Det var Jan Marks ide?, som jeg har med pa? trommer, for han blev sa? træt ar spille til backtrack, (sange fastla?st pa? computen, som man sa? spiller til). Og det er der utrolig mange, der gør. Men jeg har altid spillet instrumenter, sa? det er fedt at kunne vise, at jeg kunne spille live. Det er ogsa? fedt ikke at skulle sta? alene pa? scenen.
Er det ikke svært at fa? pladens lyd frem til koncert?
Nej, for vi er alle tre laptopmusikere og instrumentalister. Peter spiller synth, bas/keys, Jan Mark trommer og jeg med alt muligt. Vi bruger masser af samples og afspiller dem live, sa? alle koncerterne er forskellige. Det gør, at det bliver mere levende. Elektronisk musik er andet end laptop, du kan for eksempel bygge din egen synthesizer og instrumenter. I og med jeg er uddannet sanger, sa? er jeg anderledes end flere af de autodidakte laptop kunstnere, jeg har mødt her i Aalborg, de har ikke den samme skoling. Det kan man jo sa? diskutere, om det er godt eller da?rligt, men jeg har jo ga?et i skole og lært det praktiske, de musikalske kundskaber, og det præger jo en. Og jeg er ikke blevet en del af det miljø.
Du har vundet (den 5. November 2011) Spoken Word prisen i Odense. Hvordan er det sket?
Det er sket ved, at jeg har en meget god veninde, sangeren og sangskriveren Anja Følleslev, i Odense, som arrangerer en masse ting og booker pa? Kulturmaskinen. Der spillede vi for ikke sa? lang tid siden, og sa? havde hun nævnt mit navn, og de har sa? endt med at vælge mig. Begrundelsen har jeg endnu ikke fa?et. Det er helt fantastisk, og det sjove ved det er, at jeg syntes virkelig, at jeg har kæmpet meget for dette projekt, arbejdet ma?lrettet i et halvt a?r med pladen. Men der ga?r sa? lang tid før folk finder ud af hvem man er, og sa? na?r man kommer ud og spiller, sa? siger folk, at det er helt vildt fedt og at jeg skal spille nogle større steder. Men jeg har ikke noget stort netværk i København, jeg bor stadig her, og det har jeg valgt. Det er et rigtigt stort slid, na?r man sidder med det alene.
I A?rhus har de noget, der hedder (D.I.Y Unite under) ?Promus? et netværk for musikere, sa? man kan hjælpe hinanden. Men der er et kæmpe skel mellem de etablerede kunstnere i Danmark, og dem som er upcomming. Det er utrolig svært at komme fra upcomming til etableret, men jeg bor heller ikke i København og er i bund og grund nok lidt ligeglad med det. Det er jo ikke for pengene jeg laver musik, vel! Selvfølgelig vil jeg gerne tjene nogle penge, og det kan godt være jeg fa?r lavet bliver signet hos et booking og managment selskab, men ellers gør jeg det for musikkens skyld. Fordelen ved at være alene er, at jeg kan bestemme alt selv. Jeg er begyndt at se det kunstneriske virke i et livsperspektiv. Hvis man skal gøre det resten af livet, kan man sagtens blive bedre fra plade til plade, og det tager lang tid at bygge noget op, og at man kan finde en ma?de at leve med det pa?, sa? det bliver ta?leligt for en. Jeg mener, at man ikke skal stresse sig med den hele tiden, man skal have det sjovt med det mens man er i det. Og sa? pludselig fa?r man en pris, og nu har jeg i det mindste udgivet en plade.
Kan man finde sig til rette som musiker i Aalborg?
Jeg syntes det er svært, der ikke er sa? mange, som laver det jeg laver i byen. Men jeg er heller ikke sa? god til at opsøge, sa? jeg ved ikke om de findes. Miljøerne virker til at være lukkede om sig selv. Jeg fornemmer der er et skel mellem de faglærte og de autodidakte musikere i Aalborg. Det der kan gøre noget for en er afvekslingen, se nogle forskellige steder, som f.eks at tage ud og rejse. Men hvis man skal skrive om dagligdagstemaer, sa? kan man jo lige sa? befinde sig i Thy som i København. Men her findes til gengæld ikke sa? mange man kan spejle sig i.
Hvad ville dit ønske være for Aalborg?
Jeg syntes det kunne være fedt hvis der var et D.I.Y. (Do It Yourself) netværk heroppe, sa? man kunne sparre med hinanden, holde koncerter sammen og mødes med folk, som sta?r med samme problemstillinger, som jeg selv. Det ville gøre, at jeg følte mig mindre ensom som musiker. Man har ikke nogen bevidsthed om, hvad der sker her, sikkert modsat København.
Jeg er jo født og opvokset i A?rhus. Pt er jeg mere der end i Aalborg, da Peter og Jan Mark ga?r begge pa? konservatoriet i A?rhus øver vi der. Da jeg ikke har nogen arbejdstilknyttet forhold til Aalborg, sa? jeg er ikke i sync. Der er en anden bevisthed i Aalborg, den er en arbejderby, hvor A?rhus er en kulturby. Industrien fylder sa? meget i byen, den er midt inde i byen. Men jeg har været glad for at være pa? Musikkonservatoriet (det i Aalborg).
Hvad er dine forventninger til 2012?
Der kommer ikke en ny plade! Men jeg ga?r i gang med indspilninger. Jeg skal lave mit kandidatprojekt pa? konservatoriet, sa? jeg har orlov i 2012. Med det nye album vil jeg gerne have musikken samlet med det visuelle og lave et helstøbt visuelt udtryk. Det æstetiske vil jeg gerne have skal være meget rent. Og sa? har jeg mødt en engelsk producer Guy Sigsworth, som jeg mødte til Punkt Festival, han har produceret en af mine yndlingsplader ?Frou Frou?. Efter to dage tog jeg mig samme til at spørge ham, og han syntes det var godt men havde ikke tid, da han var i gang med at producere en plade for Alanis Morissette, sa? vil prøve at skrive til ham for at se om han vil være executive producer.
Men jeg skal i hvert fald have fundet en eller anden. Det er min eneste plan, og det er jo heller ikke sikkert, at jeg overhovedet har ra?d til at betale ham. Jeg har slet ingen jobs i 2012, men det ha?ber jeg kommer. Jeg vil satse pa? København i stedet for i provinsen.