Kældermennesket
Jeg havde begivet mig ud til den yderste del af Refshaleøen, hvor Teaterøen er beliggende. Men målet var ikke at besøge dette sted; i stedet skulle jeg passere det og fortsætte til Magneten. Stedet er en sand perle, ejet af Forsvaret, der tidligere blev brugt til at afmagnetisere skibe. Det mindede mig om de steder, hvor de skæve eksistenser i Olsen Banden holder til. Jeg håber inderligt, at Magneten forbliver intakt og undgår at blive moderniseret og umenneskeliggjort.
Tankerne om de skæve eksistenser har ofte strejfet mig, når jeg har vandret gennem Københavns gader. Hvad er der sket med originalerne i denne by? Hvor er de gadesangere, der trådte frem, delte deres humoristiske sans og sarkastiske tilgang til livet? Er de blevet lammet af medicin og gemt væk i små lejligheder? Eller er det bare mig, der som tilflytter fra Jylland husker forkert?
Dybets Optegnelser
‘Optegnelser fra et Kælderdyb’ er en bemærkelsesværdig roman skrevet af den russiske forfatter Fjodor Dostojevskij. Den blev udgivet tilbage i 1864 og fortæller historien om en mand i 40’erne, kendt som Kældermennesket, der har trukket sig tilbage til sin kælderlejlighed i forstæderne til Sankt Petersborg. Kældermennesket er en bitter mand, fyldt med vrede, aggression, jalousi, skuffelse og sorg over samfundet. Han indleder sin monolog med de uforglemmelige ord: “Jeg er et sygt menneske… Jeg er et ondskabsfuldt menneske. Et utiltalende menneske.”
Måske er det skuffelserne, han har oplevet, der har ført ham til dette sted af foragt og selvforagt. Måske er det traumer eller svigt, der har dannet grundlaget for hans selvvalgte isolation og destruktive tankegang. Uanset årsagen er det tydeligt, at Kældermennesket har været igennem dybt smertefulde oplevelser, der har formet hans sind på en måde, der er svær at forstå.
Intense monologer og ægthed på scenen
Alene på den sparsomt møblerede scene stod Peter Kirk og Tilde Knudsen og gav alt, hvad de har i sig – som sædvanligt, tør jeg sige. De to er blandt de bedste skuespillere, vi har i landet, når det kommer til at fremføre lange monologer og bringe karakterer til live på scenekanten. På skift formidlede de autenticiteten og den samtidige selvdestruktive adfærd hos Kældermenneskets med stor intensitet og effektfuldhed.
Instruktørduoen, Michael Wikke og Steen Rasmussen, har med minimale virkemidler skabt en fin forestilling (den varer en time) baseret på et mesterværk. De træder ikke selv op på scenen, det overlader de til Peter Kirk og Tilde Knudsen, men de toner frem på bagvæggen og diskuterer i videooptagelser “Optegnelser fra et Kælderdyb” og forfatteren bag værket. En af deres diskussioner omhandler, om bogen er et selvportræt. Det hele fungerer på grund af det stærke udgangspunkt.
Kældermenneskets er her stadig
Det er bemærkelsesværdigt, hvordan Kældermennesket stadig spøger i vores samfund og i os selv. Ja, det er nu blevet endnu nemmere at trække sig tilbage for samfundet og blive et Kældermenneske. Du behøver ikke en arv, men kun en smartphone. Ønsker du at se, hvor slemt det kan blive, kan du besøge Kostervej 2, 4780 Stege den 30. maj kl. 20.00 – 21.00.