Kulturformidling
Der er kommet en ny bog om kulturformidling, hvilket jeg er meget begejstret for, da der er langt mellem danske udgivelser om emnet. Den seneste jeg har læst er ‘Formidlingsstrategier’ (2016) af Casper Hvenegaard Rasmussen. Bogen bringer tre forskellige formidlingsstrategier i spil: afsender-, modtager- og brugerinddragende. De tre strategier dukker ofte op, når jeg er ude i kulturen. Der bliver også henvist flere gange til bogen i Gitte Ballings ‘Kulturformidling’, som netop er udgivet på Samfundslitteratur.
Jeg har læst ‘Kulturformidling’ for at blive opdateret. Det er efterhånden en del år siden, at jeg færdiggjorde min bachelor i Informationsvidenskab og Kulturformidling, og der er sket meget på kort tid. Kulturbegrebet er blevet udvidet. Streamingtjenester og sociale medier er trådt ind på scenen. Kulturinstitutioner bliver i stadig højere grad underlagt markedslogik. Oveni det befinder vi os i en tid, hvor traditioner opløses.
‘Kulturformidling’ henvender sig primært til studerende på bachelor- og kandidatniveau. M.a.o. en klassisk fagbog med øvelser efter hvert af de seks kapitler. Men er du ikke i den primære målgruppe, kan du alligevel få god udbytte af bogen. Gitte Ballling tager dig ved hånden. Først ved at introducere begreberne kunst, kultur og formidling for så senere at komme ind på digital materialitet, den æstetiske oplevelse etc.
I stedet for at vælge kapitler ud og skimme teksten, læste jeg ‘Kulturformidling’ fra start til slut med en overstregningstusch ved hånden. Faglitteratur behøves ikke at være medrivende læsning, men jeg mærkede Gitte Ballings begejstring for emnet. Det fungerer rigtig fint, når hun inddrager personlige oplevelser som en introduktion til “noget”, der kan være svært at begribe. “Kultur er et af de mest komplicerede ord i det engelske (såvel som det danske) sprog” (Raymond Williams) – side 27.
Med noget så kompliceret som kultur, er det et relevant at spørge, om jeg kan bygge en objektiv anmeldelse ovenpå? Nej, det er på ingen måde muligt. Mit møde med bogen er omni-semantisk (et begreb jeg arbejdede meget med i mit speciale) hvilket betyder, at der ikke kan være en opdeling mellem fakta og fortolkning. Men i stedet for at lade dig forvirre af det begreb, så grib ud efter ‘Kulturformidling’ af Gitte Balling i din nærmeste boghandler. Bliv klogere på kulturen og gå så ud og oplev den. 🙂
Værd at vide
Kulturformidling. Teoretiske begreber, historiske perspektiver og kulturpolitiske rammer
Sideantal: 184