Mehr Licht, Ind i lyset på Kunstpalast

Carl Robert Kummer, Abendstimmung an der Elbe, o. J., Öl auf Leinwand auf Karton, 19 x 31,5 cm, Privatsammlung, © Foto OLRAC
Carl Robert Kummer, Abendstimmung an der Elbe, o. J., Öl auf Leinwand auf Karton, 19 x 31,5 cm, Privatsammlung, © Foto OLRAC

I 1820’erne begyndte flere tyske kunstnere at tage staffelier med ud i naturen for at se, hvordan lyset ændrer sig når årstiderne skifter, bølger brydes, skyer dannes og tømmes osv. Jeg kendte slet ikke til den del af kunsthistorien, og mange af de udstillede kunstnere, så det var lidt af en åbenbaring at besøge Kunstpalast i Düsseldorf.

Heinrich Reinhold, Welle an der Küste Sorrentos, 1823, Privatsammlung, Foto- Courtesy Daxer & Marschall, München
Heinrich Reinhold, Welle an der Küste Sorrentos, 1823, Privatsammlung, Foto- Courtesy Daxer & Marschall, München

På udstillingen ‘Mehr Licht. Die Befreiung der Natur’ finder du flere elever fra Kunstakademiet i Düsseldorf, men også Caspar David Friedrich, hvis malerier jeg elsker. Da der er tale om studier – og ikke tænkt af kunstnerne som endelige værker – er de fleste af dem uden kunstnerens signatur. Samtidig er mange af værkerne i privateje, og er derfor sjældent blevet vist for offentligheden. 

Johann Jakob Frey, Wolkenstudie (bei Rom?), um 1835/1839, Privatsammlung, Foto OLRAC OTRO
Johann Jakob Frey, Wolkenstudie (bei Rom?), um 1835/1839, Privatsammlung, © Foto OLRAC

Der er tre væsentlige grunde til, at kunstnere begyndte at fange den udendørs virkelighed med olie og pensel: 1) Den nye oliemaling tørrede hurtigere, nu behøvede man ikke kun at bruge kul og pen. 2) Oplysningstiden tilvejebragte et nyt natursyn. 3) De store fremskridt indenfor videnskaben gav en ny nysgerrighed på naturen.

Das Vollendete muss unvollendete bleiben … 

Som den tyske forfatter Theodor Fontane (1819-1898) engang skrev. Og det er noget fuldendt over malerierne, som stråler ud i rummene med deres energi og nysgerrighed. Blandt de 75 maleres værker vil jeg blandt andet fremhæve Johann Jakob Freys serie med skyformationer. Og Johann Wilhelm Schirmers billeder af vandløb. De nærmest flyder ud over rammen. 

Mehr Licht, Ind i lyset på Kunstpalast

Det er påfaldende, at så mange af værkerne ligner noget impressionisterne, der startede 50 år senere, kunne have malet. Nogle i deres ufuldendthed endnu mere moderne. Og da jeg stod der, føltes det som om, at de små værker med de store scenerier ramte noget dybt i mig. Følelser er det eneste der betyder noget, som Johann Wolfgang von Goethe (1749-1832) sagde.

Søg mod naturens lys

Det kan kun have været et stort arbejde for kuratorerne at finde og udvælge de mange værker for derefter at samle dem i tematikker. Hvis du ikke har mulighed for at tage turen til Dusseldorf, kan du se den i Lübeck fra den 14. juli til 15. oktober 2023 ved Museum Behnhaus Drägerhaus. Det er under fire timer med bil og færge fra København. 

Værd at vide

KUNSTPALAST
Ehrenhof 4-5, 40479 Düsseldorf
kunstpalast.de

Museum Behnhaus
Drägerhaus Königstraße 9-11
23552 Lübeck