Spoken Jazz Vol. 1
Det er 20 år siden, at Tal R udstillede for første gang på Louisiana, og da han netop har rundet de 50 år, kan det næsten ikke være mere oplagt for museet at lave en soloudstilling med titlen ‘Academy of Tal R‘
Det er ikke en retrospektiv udstilling – selvom der vises værker fra dengang og nu – som kurator, Anders Kold, forklarede, idet at værkerne ikke hænger i kronologisk orden og Tal R stadig er yderst levende. I stedet er der nærmere tale om en oversigts udstilling, da et motiv kan dukke op med 10 års mellemrum i en helt anden kunstnerisk form, skabt med helt andre teknikker.
Vildskab, kitsch, fantasi og munterhed
Tal R er en kunstner, som jeg først rigtig blev glad for, da jeg så hans soloudstilling på Aros i 2013. Udstillingen fungerede perfekt med de smalle rum til de små værker og de store rum til ja, de store værker. Det var et sansebombardement! – som at træde et skridt ind i Tal Rs tankemylder.På ?Academy of Tal R? fik jeg lidt af det samme, da jeg gik igennem skulpturgangen, hvor skulpturerne snurrer rundt om dig. Den lange gang kommer helt sikkert til at skabe en del trafikpropper, da der kun er plads til at to står ved siden af hinanden.
Det gælder også værket ‘House of Prince’ bestående af 191 enkeltdele. Du kan ikke få hele værket med på et foto, og maleriernes pangfarver, og de kulørte lamper er muntert, kitch og fantastisk.
Sprogbilleder
Min største anke mod Tal R er, at flere af hans værker virker for kalkulerede. Der er tydelige referencer til bl.a. Edvard Munch, Henry Heerup og Asger Jorn. Tal R citeres på udstillingen for at sige, at ?et virkelig at virkelig godt kunstværk, gør dig tavs – du mister dit sprog af det.?
Det er svært at finde den overensstemmelse, når der refereres til andre værker. Værkets eget sprog og originalitet forsvinder nemt, som når en tryllekunstners tricks bliver åbenbaret. Sådan behøver det jo nødvendigvis ikke at være, Francis Bacons ‘Study after Velázquez’s Portrait of Pope Innocent X’ er et fremragende værk. Det ændrer dog ikke ved, at jeg bl.a. ved ?The Pyjamas? (2010) står distanceret og blot kigger på dets enkelte dele, som Tal Rs umiskendelige farvevalg. Ordene er talt i mit indre før, at der en chance for, at jeg mister sproget.
Rangerspor
Det er især tydeligt i hans nye kæmpe værker: ?Deaf Institute? og ?Habakuk?. Det første er en stor kasse udefra med en indgang i to af siderne. Du kan så zigzagge igennem installationen fra hver sin ende. Her er der virkelig gang i sproget; en masse lærreder, der hænger side om side, er overskrevet med tekst. Man kan sige, at jeg taber ordet, idet at jeg bliver overlæsset med dem.
Det andet nye værk ?Habakuk? består af ni sammensyede kæmpelærreder, alle forestillende en godsvogn. Hvor Tal Rs tidligere værker er fulde af liv, sker der ingenting her, ud over at der er skrevet ?Habakuk? på hver af dem. Det er stilstand i motiv og billede – det er hamrende kedsommeligt at kigge på.
Jo, der er lidt liv i form af striberne på vognene i moderigtige Tal R farver. Sjovt nok er Nørgaard på Strøget (som også er kendt for deres striber) med-sponsor af udstillingen. Deres nye Tal R kollektion må være en sikker sællert.
Turen (videre)
Jeg kan dog godt anbefale ‘Academy of Tal R’, der er en fin indgang til hans kunst. Der er også lavet en rigtig flot bog til udstillingen. Det ru omslag føles, som det må være at røre hans lærreder – godt tænkt. Så må jeg bare håbe, at han får gang i hjulene igen på rejsen mod de 100. Indtil den 18. juni kan du for øvrigt også se ‘William Kentridge ? Thick Time’. En udstilling, som jeg anbefaler til alle og enhver.