Nok springer Hirschsprung, men jeg har ikke mistet jordforbindelsen

Ta·da! På besøg i mit møntvaskeri-galleri

Der sker ikke voldsomt meget på Ydre Østerbro, hvor jeg bor. Det er jo på sin vis fint nok i en ellers larmende storby. Samtidig kan det godt blive lidt kedeligt at intet fanger mit øje, når jeg slæber mig ned til den nærmeste Netto.

Mens jeg blot konstaterer det, har Rikke Goldbech og Anne-Louise Knudsen besluttet sig at gøre noget ved det. Første gang jeg blev opmærksom på Ta·da var, da jeg gennemtrævlede Kopenhagens nyhedsbrev for at se, hvilken fernisering jeg skulle tage til den fredag.

fra den seneste fernisering med Jens Ivar Kjetså fra d. 8/2

Adressen var tæt på, men sagde mig intet. Jeg måtte tage Google Maps i brug og blev en smule overrasket, da pilen pegede på møntvaskeriet. Jeg elsker når det offentlige rum bliver brugt som galleri, eksempelvis med streetart, og når bygninger byder på mere end de er skabt til. Derfor måtte jeg naturligvis afsted til ferniseringen.

Se eller gense: Street Art i Aalborg

Jeg blev mødt med venlige smil, en dåsebajer og interessante fotos på væggene, der interagerede med vaskerummet, som i sig selv er et besøg værd. Det er som at tiden står stille her. Vaskemaskinerne ser ud som de altid har gjort, og den varme duft af vaskemiddel er umiskendelig.

fra den seneste fernisering med Jens Ivar Kjetså fra d. 8/2fra den seneste fernisering med Jens Ivar Kjetså fra d. 8/2

Interview

Da jeg spurgte Anne-Louise Knudsen og Rikke Goldbech, som står bag Ta·da, om jeg måtte interviewe dem, svarede de beredvilligt ja. 🙂

Hvordan kom I på idéen at starte et galleri i et vaskeri på ydre Østerbro?

Vi er begge bosatte i området og oplever på daglig basis, hvordan denne bydel er under udvikling. Vi vil gerne bidrage til de kunstneriske og kulturelle tilbud på ydre Østerbro og på den måde være med til at få mere kultur til området.

Vaskeriet er et spændende rum at arbejde med både fra en æstetisk og en kulturel vinkel. Det bryder med det klassiske udstillingsrum og udstillingerne må indordne sig i forhold til vaskeriet, hvor rummets primære funktion er tøjvask. Man tilbringer ventetid på et vaskeri og der er normalt kun tomme vægge og vasketøjet at forholde sig til. Udstillingerne er med til at danne grundlag for forskellige kunstneriske oplevelser i et offentligt rum, der normalt ikke forbindes med en kunstoplevelse. Vaskeriets kunder giver ofte udtryk for, at udstillingerne er en interessant afveksling fra vaske tjansen.

Hvorfor navnet Ta·da?

Vi har begge studeret i udlandet og vi har derfor et andet kunstnerisk netværk end dem, der har studeret på de danske kunstakademier. En af grundene til, at vi gerne ville starte et udstillingssted, var at vi gerne ville blive en aktiv del af den danske kunstscene. Vi synes, at udtrykket Ta da er en humoristisk måde at gøre opmærksom på, at her sker der noget der er værd at holde øje med. Prikken imellem Ta og da (interpunct) er vores måde at gøre udtrykke/navnet til vores eget.

Hvad er jeres mål/ønsker med galleriet?

At være med til at få samtidskunsten ud til den bredere almene befolkning. På Ta·da interagerer de besøgende med kunsten udenfor den gængse kunstinstitution, hvorfor mange slet ikke forventer dette møde. Når vi er til stede i vaskeriet, taler vi med de besøgende om udstillingerne samt vores generelle vision for den anderledes udstillingsramme og det omkringliggende kvarter.

For os er det som sådan ikke vigtigt at Ta·da er placeret i et møntvaskeri, men derimod at det er et offentligt og socialt interagerende rum, som er lokalt forankret. Denne vision er for os vigtigere end et permanent tilhørssted for Ta·da.

Har I nogle råd god råd til andre kunstnere som vil forsøge det samme?

Overvej den tid og økonomi I er villige til at investere i projektet. Vores erfaring er, at det er langt mere tidskrævende og koster mere end vi havde forventet.

Vores tilgang til projektet er learning by doing og vi føler stadig, her efter 13 udstillinger, at vi opnår nye erfaringer i forbindelse med hver udstilling.

Find en niche, så I bliver synlige i mængden af de mange udstillingssteder som eksisterer.

Vi finder det er gavnligt at være to om at drive Ta·da, at kunne spare om projektet og at kunne supplere hinanden med forskellige kompetencer. Men nogle gange tænker vi, at det måske kunne have været gavnligt, hvis vi var flere om projektet og derfor var flere til at tage opgaverne. På den anden side bliver samarbejdet måske nemmere, når man kun er to/en lille gruppe, som skal blive enige.

Hvad er jeres fremtidsplaner med Ta·da?

I den nære fremtid deltager vi på Supermarket, Stockholm Independent Art Fair i april, hvor vi arrangerer en gruppeudstilling med 15 kunstnere inklusiv os selv. Vi ser det som en god mulighed for det videre arbejde med Ta·da samt at blive synliggjort i en international sammenhæng. Og som tidligere nævnt er det vigtigt, at Ta·da er placeret i et offentligt og socialt interagerende rum, som er lokalt forankret, men hvor denne vision tager os hen må tiden vise 😉

Lidt om de to

Rikke Goldbech 
www.goldbech.dk

Rikke Goldbech arbejder hovedsageligt skulpturelt og materiale baseret. Hun udforsker materialer og fundne objekter hvor hun lader dem indgå i sit arbejde og logik. Hun kombinerer flere forskellige medier, som indgår eller overtager det skulpturelle element og ser sig selv som en samfundsdebattør der bruger det offentlige rum til sine værker. Hendes praksis tager ofte afsæt i poesien både rent tekstuelt, men også i de måder hvorpå hun griber sine tematikker an.

Rikke Goldbech (f.1986) er en dansk billedkunstner bosat i København. Hun har studeret på Gerrit Rietveld Academie, Amsterdam, NL og på Emily Carr University of Art and Design, Vancouver, CA. Af tidligere udstillinger kan nævnes Pull You Up By The Bootstraps, Ta·da, DK, Calculation LIVE, Tashkent International Biennale of Contemporary Art, UZ, Verdensarv Stevns Symposium, DK, Vi Tager Intet Ansvar5, Warehouse9, DK, Stimuli #5, Den Sorte Firkant, DK, Summer of Love, De Vishal, NL.

Anne-Louise Knudsen 
www.annelouiseknudsen.com

Anne-Louise Knudsens praksis indeholder en blanding af skulptur og installation, hvor gentagne temaer relaterer sig til minder og følelsesmæssige tilstande. Hun inkluderer ofte objekter og materialer, som har sentimental værdi eller som refererer til aspekter af historier set fra et personligt såvel som et samfundsrelevant perspektiv. I krydsfeltet mellem det pæne og det grimme bliver hun grebet, da hun finder de visuelle og meningsmæssige sammenstød, som opstår i denne konfrontation interessante.

Anne-Louise Knudsen er en dansk billedkunstner bosat i København. Hun har en BA og en MA fra Central Saint Martins, London, UK og enkeltfag i billedkunst fra UCC University College, DK. Af tidligere udstillinger kan nævnes Hommage, Ta·da, DK, Calculation LIVE, Tashkent International Biennale of Contemporary Art, UZ, Overgang – LYS, Museum Ovartaci, DK, Vi Tager Intet Ansvar5, Warehouse9, DK, Gypsy Girl, Kunstbibliotekets udstillingsrum, DK og Apparent, stedsspecifik vindues installation, DK.

Værd at vide

Ta·da
Fanøgade 36
2100 København Ø

Hjemmeside: tada.space
Facebookside: facebook.com/pg/tada.space/
Instagram: instagram.com/tada.space

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Nok springer Hirschsprung, men jeg har ikke mistet jordforbindelsen