Til Future Sound of Jazz
Jeg har længe været oppe at køre over den nye britiske jazzscene. Samtidig har jeg sukket lidt over, at de store navne ikke har besøgt København. Heldigvis blev mit ønske opfyldt til året udgave af Copenhagen Jazz Festival. Yay!
Future Sound of Jazz
Copenhagen Jazz Festival spænder vidt med mange koncerter og kan derfor virke temmelig uoverskueligt. Det har du helt sikkert har oplevet, hvis du har bevæget dig rundt i byen. Heldigvis er programmet delt op i temaer. Mit valg var tre af hovednavne fra temaet Future Sound of Jazz. Future Sound of Jazz opstod i 1996 på CJF. Fokus har været den elektroniske musik og dens kobling jazzen og improvisationsmusikken. Future Sound of Jazz har blandt andet præsenteret kunstnere som Matthew Herbert, Herbaliser, Polar Bear, Kruder & Dorfmeister, Burnt Friedman & Jaki Liebezeit, Forest Swords, Future 3, Nitin Sawhney, Juju & Jordash. Alle billeder er mobilfotos, da jeg købte billetter og lod kameraet blive hjemme.
Kruder & Dorfmeister
Netop Kruder & Dorfmeister måtte jeg bare se. Deres lyd former mine 90’ere og musikken holder stadig. Især sammenlignet med den lettere kitchede franske lyd som bl.a. Air dengang stod for. De står stadig på min øverste hylde, når det gælder lounget jazzet electronica. Kender du dem ikke, vil mit første valg være deres remix album ‘The K&D Sessions’. Beklager, hele udgivelsen (2 stks CDér) er ikke tilgængelig på Spotify. “Koncerten” i DRs koncerthus Studie 2 tog hele tre timer. Hvor mange af os nok havde forventet noget mere laidback, trykkede de pedalen i bund. Halvdelen af publikum stod af, halvdelen forsøgte at skabe en fest. Det havde nok været mere ideelt, hvis de havde spillet på Roskilde Festival, som blev afholdt samtidig. Men de to nu aldrende herrer kan stadig, og deres visual var noget af det bedste jeg har set. Compost Records, hvor K&D var signet, udgiver for øvrigt complications med titlen The ‘Future Sound Of Jazz’. Formoder at de var først med navnet.
Yussef Dayes
Andet navn var Yussef Dayes, som spillede på Loppen. Yussef Dayes er anden halvdel af Yussef Kamaal, som jeg tidligere har skrevet om. Koncerten var udsolgt, men da jeg var ekstatiske over at skulle se ham, var der ikke andet at gøre end at stille sig op foran den 2o cm. høje scene … og så vente lidt over en time før, at han sammen med bassist og pianist trådte ind.
Koncerten skulle have været halvlanden time, men tog en time mere. Det meste af den time var et ekstranummer, som Yussef Dayes og bandet virkede overraskede over at blive hujet frem til. Yussef Dayes kaldte, med et stort smil, derfor nummeret for ‘Improvisation’. https://www.youtube.com/watch?v=NwVtIPeYIeQ Det bliver en af de koncerter, som med Lukas Graham på Viva, hvor venner og bekendte om nogle år ser Yussef Dayes på en af de store scener, og kommer hjem med glød i øjnene. Hvortil jeg repliserer: “jo, jo, men den når aldrig op på siden af koncerten på Loppen i 2019”. For tro mig, Yussef Dayes er på vej til at blive en jazzlegende.
Athletic Progression
Alfa Mist var den første fra den nye jazzscene, som jeg stiftede bekendtskab med. Han er allerede et internationalt navn og de ca. 500 siddepladser i Bremen alle optaget. Men inden han gik på, var der opvarmning: Athletic Progression.
Athletic Progression er et solidt dansk svar på den britiske scene. De gjorde det så godt, at det tog lidt tid lidt før, at jeg opfattede, at bandet er fra Århus. Som med Yussef Dayes intet horn, men bas, trommer og orgel. Smooth lyd og Moonwalk med basguitar. Det er svært ikke at elske.
Alfa Mist
Hvor Yussef Dayes leverede hans overbevisende talent med improvisativ begejstring, førte Alfa Mist os sikkert gennem koncerten.
Bandet var større og med horn, tempoet var lidt lavere end de to overnævnte. Overlækker lyd, lidt den samme følelse, som når jeg trækker i mit fløjelsjakkesæt. Tilhørsforholdet til hip-hop fremviste Alfa Mist, da han fortalte, at han havde drømt om at være rapper og gav os et nummer med egen lyrik. Det er godt for begge musikgenrer at Alfa Mist valgte jazzen. De var de tre koncerter til året Copenhagen Jazz Festival, som jeg oplevede. Min ven Jesper Hillestrøm vælger en helt anden krog af jazzen. Det er der er så vidunderligt ved jazzen, den kan alt; er traditionel såvel som avantgard. Dem der siger, at musikelskere ikke kan finde noget i jazzen er fulde af løgn. 😉
Next step: Kamaal Williams
Hov, jeg glemte at fortælle, at Yussef Dayes tidligere halvdel, Kamaal Williams, kommer til Hovedstaden. Han spiller sammen med Bwoy De Bhajan og Astrid Engberg til Strøm festival den 9. august 2019. Det koster gratis! Læs mere her…